První vlaky mezi Děčínem a Telnici byly plné k prasknutí, hned ten první, který vyjel po mnohaleté pauze, přivezl okolo 500 milovníků železnice. Zájem byl tak velký, že se všichni do posílené soupravy nevešly. Kolik se ale od té doby po Kozí dráze svezlo cestujících, jasné není.

„Dopravci počty přepravených cestujících nehlásí. Dopravci prodávají jízdenky, které jsou evidované a určité statistiky tedy může poskytnout prodej jízdenek. Upozorňujeme však, že to není komplexní obrázek o přepravě, protože třeba i polovina cestujících může mít jízdenky zakoupené v předchozím spoji, případně mohou mít síťovou jízdenku. Vyhodnocení pak provádíme po konci sezóny,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Magdaléna Fraňková.

Data nemá ani dopravce

Aby měl kraj alespoň nějakou představu o tom, jak velký zájem o cesty po obnovené trati je, nechal si zpracovat průzkum. V polovině května sledoval obsazenost vlaku, na který byl v souladu se smlouvou nasazený motorový vůz 810 s kapacitou 55 sedících cestujících. Nejméně lidí se svezlo prvním ranním spojem z Děčína, do kterého si našli cestu jen tři lidé. Nejvíce jich pak během sledovaného víkendu jelo v jednom spoji 41, což představuje 75 procent kapacity.

Z osmi spojů v každý den ale téměř polovina nebyla sčítána, data nejsou k dispozici ze tří z nich. „Na trati proběhl jednorázový orientační průzkum v jednotlivý den, který si nekladl za cíl komplexnost. Celková souhrnná čísla nemáme k dispozici, na turistických linkách se rozsáhlejší průzkumy neprovádí,“ řekla mluvčí hejtmanství.

Aktuální přesná data o počtu přepravených cestujících nemá ani dopravce KŽC. Na hodnocení úspěšnosti projektu Kozí dráhy je prý po několika měsících příliš brzy. „V železniční dopravě se hodnotí výsledky po třech letech provozu, nikoliv po jednom,“ vysvětlil ředitel KŽC Bohumil Augusta.

Jeho společnost, která vlaky na Kozí dráze pro kraj provozuje, bude mít kompletní čísla přibližně měsíc po skončení turistické sezóny, která končí s posledním říjnovým dnem.

KŽC, která vozí turisty také například mezi Kamenickým Šenovem a Českou Kamenicí nebo Roudnicí nad Labem a Libochovicemi, dostala od kraje pětiletou smlouvu. Na dopravce nebylo otevřené výběrové řízení. „Smlouva s KŽC, stejně jako s ostatními dopravci, je brutto,“ doplnila Fraňková. To znamená, že peníze utržené za jízdenky jsou příjmem kraje. Celkových více než deset milionů korun za pětileté trvání smlouvy se tak po konečném vyúčtování poníží právě o peníze vybrané od cestujících.