Houkání výletního vláčku už na Kozí dráze zřejmě nikdy nikdo neuslyší. Budoucnost chátrající trati spojující Děčín a Oldřichov u Duchcova na Teplicku ale opět začala intenzivně řešit nově vzniklá pracovní skupina. Téma stavby cyklostezky na jejím místě je tak znovu aktuální.

Turisté mířící na výlet do Děčína a zpět po výletní železniční trati už jsou minulostí. Vrátit by se sem ale znovu mohli na kolech nebo kolečkových bruslích. Před několika týdny se v Děčíně uskutečnilo setkání zástupců Správy železniční dopravní cesty, která je vlastníkem dráhy, a vedení měst Děčín a Teplice.

„Současné vedení města Děčína je nakloněno vzniku cyklostezky. Kozí dráha jako taková byla ztrátová, navíc zájem cestujících o pravidelnou dopravu byl minimální, údržba je nákladná a odstranění spadlých kamenů by vyšlo na několik desítek milionů korun,“ uvedl mluvčí děčínského magistrátu Luděk Stínil.

V současné době je Kozí dráha vlastníkem uzavřena. Několik velkých kamenů se na trať na Děčínsku zřítilo v prosinci před čtyřmi lety a sanace nestabilního svahu by vyšla na přibližně 20 milionů korun. Další peníze by stála úprava kolejí v celém úseku. Finance ale správce trati nechce dát dříve, než bude mít smlouvu na pravidelnou dopravu ve veřejném závazku. Ovšem Ústecký kraj, který regionální dopravu financuje, nechce uzavřít smlouvu dříve, než bude trať opravená. Čas mezitím běží a trať postupně chátrá víc a víc.

Cyklostezce je nakloněný i náměstek teplického primátora Jiří Štábl. „Náklady na odstranění kolejí a navezení štěrku by neměly být až tak vysoké,“ řekl Štábl.

Město Děčín ani město Teplice by však stavbu nefinancovaly. O to by se musel postarat vlastník trati. „Město Děčín chce iniciovat vznik memoranda, které bude řešit budoucnost Kozí dráhy. Jak bude konkrétně naformulováno, zatím není jasné. Podepsat by ho nicméně měly obce, které na Kozí dráze leží,“ přiblížil Luděk Stínil.

Koleje Kozí dráhy propojují kromě Děčína a Oldřichova u Duchcova také města a obce Jílové, Libouchec, Telnice, Krupka či Novosedlice, a to už od roku 1871.

Vedení Děčína vidí jako další pozitivum cyklostezky i využití v krizových situacích. „Pokud by cyklostezka na místě Kozí dráhy vznikla, mohly by ji kromě cyklistů využívat mimořádně také složky záchranného systému v případě, že bude Teplická ulice neprůjezdná. Děčín by se také postaral o její návaznost na místní komunikace ve městě,“ doplnil Stínil.

Cyklostezka namísto trati je však některým lidem trnem v oku. „Jsem pro obnovení Kozí dráhy nejenom pro turistiku. Dá se dojet do Telnice si zalyžovat, v blízkosti tratě je nejdelší lanová dráha Komáří vížka a mnoho dalšího. Obnovením provozu na této trati by se také odlehčilo přeplněné Teplické silnici,“ napsal do diskuze například pan Petr.

Pravidelná doprava na Kozí dráze skončila v roce 2007 z ekonomických důvodů. V následujících letech se snažily obce ležící podél trati o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům. Poslední příležitostný výletní vlak, na který se složily obce, po Kozí dráze projel o osm let později.