Poslední šroub utažen. Hotovo! To si mohli před několika dny říct 
v Dolní Poustevně. Po více než dvaceti letech snažení se totiž podařilo železnicí propojit jejich město s německým Sebnitz. První vlaky by měly mezi Poustevnou a saskou částí souměstí vyjet příští rok.

S velkou úlevou sledoval napojení české a německé železnice starosta Dolní Poustevny.

„Zaplaťpámbu, člověk tomu, že jednou budou jezdit mezi Poustevnou a Sebnitz vlaky, věří zase o trochu víc," říká nadšeně Miroslav Jemelka, který o propojení bojoval dlouhých osmnáct let.

Přesto je ještě do první jízdy vlaku mezi Poustevnou a Sebnitz ještě poměrně daleko. První vlaky by měly vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí příštího roku. Na trati jsou totiž zatím zábrany a na stavaře čeká ještě spousta práce.

„I tak je ale ten pohled po trati od Poustevny k Sebnitz mnohem hezčí," dodává starosta.

V minulosti se o obnovení této trati, zničené po druhé světové válce, mnohokrát mluvilo jako o hotové věci. Jenže chyběly peníze. Potřebné necelé tři miliony eur (asi 70 milionů korun) se podařilo najít až nyní, kdy podepsal dopravní svaz Horního Polabí (VVO) smlouvu o vybudování zbývajících přibližně 600 metrů kolejí a potřebné infrastruktury.

Během uplynulých měsíců tak byly vykácené náletové stromy a křoví a byly položené zbrusu nové koleje. Vyrostl také nový železniční nadjezd.

„Nedávno schválená smlouva je výsledkem intenzivních jednání mezi DB Netz, městem Sebnitz a zástupci ministerstva hospodářství, práce a dopravy a VVO," řekl loni v létě při podpisu dohody o dobudování trati saský zemský rada Arndt Steinbach.

„Po podpisu dohody o financování s DB Netz by měla být trať uvedena do provozu nejpozději do dvou let," uvedl mluvčí VVO Christian Schlemper.

Podle starostů obcí ze západní části Šluknovského výběžku je trať z Dolní Poustevny do Sebnitz důležitá. Zkrátí se tak totiž cestovní doba mezi Děčínem a Dolní Poustevnou na méně než polovinu, dnes vlaky jezdí téměř tři hodiny.

Nové spojení by totiž mohlo pomoci s řešením vysoké nezaměstnanosti, která na Šluknovsku je. Pro lidi žijící v západní části Výběžku by se stalo mnohem snazší cestovat za prací například do Děčína nebo do německých příhraničních měst. V současné době jezdí vlaky z Děčína do Sebnitz i s přestupem v Bad Schandau přibližně hodinu.

Velký význam přikládá Jemelka nové trati také kvůli možnému přílivu turistů nejen do západní části Šluknovského výběžku, ale i do národního parku.

„Podle mně by mohl vlak projíždějící celou oblastí Českosaského Švýcarska k nám přilákat i poměrně velké množství turistů. A možná by to mohlo pomoci i zachránit trať z Mikulášovic přes Brtníky, která je nyní velmi ohrožená," je přesvědčen Jemelka.

První vlaky projely mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz 
v roce 1905, kdy byla prodloužena trať vedoucí z Rumburku. Dlouho si ale cestující tohoto spojení neužili. Po přibližně 40 letech byla část kolejí na české straně rozebrána.

O obnově železniční trati se začalo mluvit po roce 1990, na české straně dokonce byly chybějící koleje za zhruba 80 milionů korun postaveny.  Také saská strana v minulosti několikrát prohlásila, že na postavení železnice mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou má zájem.

Dlouho se ale nedařilo najít potřebné peníze. To se podařilo až loni. Mezitím cena železniční přípojky vzrostla 
z jednoho na přibližně tři miliony euro.

„Tohle je už nezvratný stav," uzavírá Jemelka.