Nový směr si musí od 1. dubna hledat kamiony mířící přes Děčín a Českou Lípu do vnitrozemí. Na silnici 2/262 přes Benešov nad Ploučnicí totiž začal platit zákaz noční jízdy pro nákladní auta nad dvanáct tun.
První hříšníky policisté přistihli na výjezdu z Děčína již krátce po 22. hodině, kdy začal zákaz noční jízdy pro tranzitní kamionovou dopravu v údolí řeky Ploučnice platit. Řidiči porušující zákaz se ale zatím pokut bát nemusí.
„Uložit sankci je vrcholná pravomoc každého policisty, takže nebudu mluvit za kolegy. Ale máme pocit, že bychom neměli sankcionovat. Zpočátku půjde o to, abychom řidičům vysvětlili, že je tady nějaký jiný režim, kterého si nemuseli všimnout, mohli přehlédnout značku. Budeme ukazovat vlídnější tvář policie," říká šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák. Řada řidičů totiž jezdí podle navigací, případně po paměti a mnohdy nové značky přehlíží.
Do hlídání dodržování zákazu se zapojila i benešovská městská policie. Ale ani ta neudělovala pokuty.
„Během dvou minut jsme v Benešově otočili tři kamiony. Máme v plánu, že naše městská policie bude provádět namátkové kontroly. Nechceme ale řidiče pokutovat, chceme na ně působit psychologicky. Navíc počítáme s tím, že si to řidiči kamionů mezi sebou řeknou," vysvětluje postup městské policie starosta Benešova nad Ploučnicí Filip Ušák, který za zákaz jízdy kamionů přes Benešov dlouhodobě bojuje.
Snahy o vytěsnění tranzitní kamionové dopravy začaly na začátku předloňského roku. Lidé si totiž dlouhodobě stěžovali, že kvůli hluku nemohou spát, a také na hustý provoz na této silnici. Ta není na tak velkou intenzitu a hmotnostní zátěž konstruovaná.
Podle starostů ale noční zákaz nic neřeší, proto je třeba kamiony vytěsnit úplně. Největší problémy jsou totiž přes den, kdy přes frekventovanou silnici chodí například děti do škol. Na mnoha místech je navíc silnice natolik úzká, že musí dlouhé kamiony s návěsy při projíždění zatáček najíždět i na chodníky.
„Hrozí tu závažné nehody. Došlo tu i k tomu, že si řidič protrhl nádrž na palivo pět metrů od řeky Ploučnice," vysvětluje Jiří Ušák.
Během noci projede přes Benešov nad Ploučnicí kolem 250 kamionů, přes den je to pak přibližně dvojnásobek.
„Noční zákaz je možná třetinové vítězství. Ale je to každopádně krok správným směrem, který na sebe navazuje nutnost dalších kroků. Po více než dvou letech snahy je tady nějaký hmatatelný zákaz, který reflektuje to, že silnice není stavěna na takový průjezd," má jasno benešovský starosta Filip Ušák.
Nyní se budou starostové snažit přesvědčit vlastníka silnice, tedy krajské úřady, ke kontrole všech mostků. Některé z nich jsou totiž podle místních samospráv ve špatném stavu. To se týká například mostku přes železniční trať nebo toho přes Fojtovický potok.
Se zákazem jízdy kamionů údolím Ploučnice dlouhodobě nesouhlasí Děčín. Děčínští radní dali před necelým měsícem znovu najevo nesouhlas se zákazem noční jízdy kamionů na silnici v údolí řeky Ploučnice mezi Děčínem a Českou Lípou. Podle názoru vedení Děčína je tento zákaz nezákonný, navíc Děčínu může způsobit další problémy.
Podle radních existuje obava, že se velká část nákladní tranzitní dopravy přesune na silnici I/13 vedoucí od dálnice D8 až do Liberce. Tato silnice přitom prochází velmi hustě obydlenou částí Děčína, míjí velké sídliště na Kamenické ulici, v České Kamenici pak prochází prakticky celým městem.
Nad Děčínem navíc musí kamiony překonat značné převýšení a obzvlášť v okolí Práchně u Nového Boru mají pravidelně v zimních měsících problémy. Přitom právě silnice první třídy by měla podle zastánců zákazu jízdy kamionů údolím Ploučnice sloužit tranzitní kamionové dopravě.
„Doprava je jako voda mezi kameny, ta si cestu najde. Částečně počítám s tím, že se tranzitní doprava přesune do denních hodin. A potom budou přepravci hledat jiné trasy. Koneckonců, rychlostní komunikace jsou stavěné na to, aby byly využívány tranzitní dopravou. Proto se dálnice staví," říká Jiří Ušák.
Výhrady k zákazu jízdy tranzitní kamionové dopravy má také předseda děčínské okresní hospodářské komory. Podle jeho názoru ale na současných problémech podél silnice mezi Děčínem a Českou Lípou, a na řadě jí podobných, nese vinu především stát.
„Z hlediska státu, kraje, regionu potřebuje hospodářství dobře fungující dopravu. Doprava je předpokladem pro rozvoj a blahobyt dané oblasti. Zákazy a omezení jsou špatná cesta. Nicméně máme plné pochopení pro to, že se starostové brání nadměrné dopravě. Ale příčinou je nedostatečná dopravní infrastruktura, kterou stát zanedbal," tvrdí Jiří Aster.