Téměř každý třetí most v Děčíně je ve velmi špatné kondici. V Rumburku je to přibližně čtvrtina mostů. Vyplývá to z údajů, které Deník získal z radnic velkých měst. Ty se snaží nejhorší mosty postupně opravovat.

O stavu mostů a lávek se začalo více mluvit po prosincovém pádu lávky v Praze, při kterém se zranili čtyři lidé. Událost ale byla jen pomyslným vrcholkem ledovce. Mosty totiž chátrají dlouhé desítky let a velká část z nich je ve špatném stavu. Většina těchto mostů má jedno společné – o mnohdy stoleté stavby se dlouhé roky nikdo nestaral. „Město Rumburk vlastní 39 mostů a lávek. Jeden z nich je v havarijním stavu, a to most k trati přes výpusť rybníka. Osm mostů či lávek je ve velmi špatném stavu,“ popisuje neutěšený stav mostních konstrukcí v Rumburku mluvčí radnice Luděk Stínil.

Mosty se podle svého technického stavu dělí do sedmi stupňů. Od prvního stupně, který popisuje jejich technický stav jako bezvadný, až po šestý a sedmý, tedy velmi špatný a havarijní stav. Všechny mosty, lávky nebo propustky pak musí v pravidelných intervalech procházet revizí, na jejímž základě jsou zařazené do jednotlivých stupňů.

Například v Děčíně bylo donedávna v havarijním stavu osm mostů a lávek z celkového počtu 65 staveb. Historická lávka pro pěší přes východní nádraží, která byla dlouhodobě v žalostném stavu, šla ale před necelými dvěma měsíci k zemi. Během letošního roku ji nahradí nová lávka za více než 40 milionů korun, většinu z nákladů zaplatí město prostřednictvím dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Opravujeme také most přes Ploučnici u Promtusu a most přes Jílovský potok v Dolním Oldřichově,“ vyjmenovala další rekonstrukce mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá. Oprava mostu přes Ploučnici vyjde město na více než 20 milionů korun, toho přes Jílovský potok pak na přibližně šest milionů korun.

Další desítky milionů by přitom město na opravy dalších přemostění potřebovalo. V současné době totiž chystá zpracování projektové dokumentace rekonstrukce další stavby přes Jílovský potok, tentokrát v Bezručově ulici v centru Podmokel.

Naopak v bezvadném stavu je v Děčíně pouhých osm mostů nebo lávek.

Na opravu všech mostů ve špatném stavu města nemají dostatek peněz, a tak na nich v některých případech musí omezit provoz. To se týká například mostu v Sukově ulici nedaleko zimního stadionu v Rumburku, kde se dlouhodobě jezdí pouze jedním směrem. „V mostě jsou trhliny, ve špatném stavu jsou lávky pro pěší. Město má v plánu provést rekonstrukci, nejprve je ale nutné udělat přeložky inženýrských sítí,“ popsal stav mostu Luděk Stínil z rumburské radnice.

Investovat musí také ve Varnsdorfu, kde v závěru loňského roku za přibližně jeden milion korun opravili most v Rybářské ulici. „Letos počítáme v rámci rekonstrukce nábřežní zdi také s opravou lávky v ulici Dolní Nábřeží,“ uvedl mluvčí radnice ve Varnsdorfu Tomáš Secký.