Snaha Benešova nad Ploučnicí vykázat z města tranzitní kamionovou dopravu zřejmě skončí nezdarem. Se zákazem totiž nesouhlasí sousední Liberecký kraj, bez jehož spolupráce Ústecký kraj dopravu ze silnice druhé třídy mezi Děčínem a Českou Lípou nemůže vykázat.

„Máme informace o tom, že Liberecký kraj není tomuto návrhu nakloněn. A bez spolupráce obou krajů nemá smysl žádat o zákaz tranzitní kamionové dopravy na této silnici," řekl krajský radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek.

Neochotu Libereckého kraje potvrdil Děčínskému deníku liberecký krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

„Nevidíme zákonné důvody, pro které by bylo možné tranzitní kamionovou dopravu na silnici II/262 zakázat. Navíc silnice druhé třídy jsou určeny pro dopravu mezi okresy," uvedl Mastník s tím, že podle jejich statistik nezaznamenali nárůst dopravy na spojce mezi Děčínem a Českou Lípou. Její intenzita je podle měření podobná – nebo dokonce pod průměrem – srovnatelných silnic v jiných místech České republiky.

Tak jednoznačně jako liberecký krajský radní ale nevidí situaci benešovský zastupitel Filip Ušák, který inicioval jednání o zákazu tranzitní kamionové dopravy.

„V tuhle chvíli pracujeme s dojmy, protože nedošlo k jednání krajských samospráv. Doufám, že po takovém jednání si samosprávy ujasní názory a podaří se vyřešit tuto bezpečnostní situaci. Jsme teprve u výkopu celého zápasu," řekl Ušák.

Podle Jaroslava Komínka vedly Ústecký kraj k úvahám o vykázání tranzitní kamionové dopravy ze silnice vedoucí přes Benešov nad Ploučnicí především snahy o větší bezpečnost lidí žijících v okolí této silnice.

Pryč s kamiony! Petici proti nim podepsaly již téměř dva tisíce lidí.Konečné slovo ale nakonec nebudou mít krajské úřady. A to ani v případě, že najdou shodu a budou postupovat společně.

O zákazu jízdy kamionů po silnici mezi Děčínem a Českou Lípou totiž bude rozhodovat děčínský magistrát v Ústeckém kraji a městský úřad v České Lípě v sousedním kraji.

Názory se různí

S přesunem dopravy mimo silnici druhé třídy nesouhlasí ani řada lidí diskutujících na stránkách Děčínského deníku.

„Přesuneme kamiony na spojnici Děčín (tedy KV, Chomutov, Most, Ústí) - Liberec. Stoupání od Ludvíkovic, esíčka u Veselého a kopec na Šenov nám tu dopravu trochu zbrzdí (když napadne sníh, tak na těchto místech zcela určitě). V České Kamenici, díky křižovatce u žel. přejezdu, zažijí, jak to vypadá v Praze ve špičce. No a ve finále I/9 (N. Bor – Č. Lípa) potřebuje taky pořádně naplnit, přeci jen ten počet dopravních nehod není až tak veliký," napsal do diskuze přispěvatel vystupující pod jménem Alfréd Syčák.

Naopak zastánce nachází vykázání převážně zahraničních kamionů u lidí žijících podél silnice. Denně se totiž městy a vesnicemi v údolí Ploučnice valí stovky kamionů mířících z Děčína na Českou Lípu.

Dlouhodobě vystupují proti zákazu jízdy kamionů podél Ploučnice v České Kamenici. Tady se totiž bojí nárůstu dopravy ve městě, kde vede silnice první třídy přímo kolem škol a školky.

Do boje s peticí

Svůj boj nyní místní podpořili vlastní peticí.

„Zásadně nesouhlasíme s připravovaným řešením změny dopravního značení pro kamionovou dopravu, která se nyní připravuje a která má zamezit stávajícímu rozdělení počtu kamionů mezi komunikaci I/13 na Českou Kamenici a mezi silnici II/262 na Benešov nad Ploučnicí. Toto opatření zásadně poškodí obce ležící podél silnice I/13, která v těchto obcích prochází přímo centrem měst a například i v bezprostřední blízkosti základních škol, mateřských školek a ostatních školských zařízení, kde se pohybují řádově stovky dětí," píší v nové petici Českokameničtí. Zároveň žádají o omezení tranzitní kamionové dopravy na silnici I/13 vedoucí přes Kamenici.

„Petice je podpůrným argumentem při našem jednání s Ústeckým krajem. Již máme za sebou jednání jak s hejtmanem, tak s radním pro dopravu, kterým jsme naprosto jasně řekli, že se zákazem tranzitní kamionové dopravy na silnici druhé třídy přes Benešov nesouhlasíme. Teď je na nich, zda žádost podají," říká místostarosta České Kamenice Martin Hruška.

Benešovská petice

Na pomoc proti kamionům vzali petici i v Benešově. Během několika málo dní ji podepsalo přibližně 1 700 lidí. V samotném Benešově to pak bylo 1 100 lidí, což je třetina všech lidí, kteří petici v tomto městě podepsat mohli.

„Silnice druhé třídy, tedy nižší kvality, než je českokamenická jednička, je neúměrně zatěžovaná kamiony jedoucími v logice směru Německo - „přivaděč"- Benešov - Lípa a dále na jihovýchod někam ku Znojmu či Brnu, kde pokračují směr jihovýchodní Evropa," tvrdí Ušák. „Zákazové značení, které tomuto zabrání, u kterého bude zajištěna jeho vymahatelnost, dle propočtů krajského úřadu odkloní více než polovinu dopravy směrem na dálnici D8, protože se jim přes kamenické kopečky jet nevyplatí," dodává.