Zná to pravděpodobně každý řidič jezdící po Děčíně v čase dopravní špičky. Nekonečné objíždění centra města a hledání místa, kam může odstavit své auto. To by mělo brzy díky moderním technologiím skončit. Zastupitelstvo na svém posledním jednání odsouhlasilo podporu jejich zavedení do dopravy. Součástí chystaného inteligentního dopravního systému bude navádění na nejbližší volné parkoviště nebo kontinuální sledování hustoty dopravy.

„Zahrnuto je do toho poměrně hodně parkovišť po celém městě. Pro zpracování dat chceme většinou využívat neuronové sítě, které budou využívat kamery. Tam, kde to není možné například kvůli stromům, využijeme jiné technologie,“ vysvětlil bývalý radní Ondřej Smíšek (Náš Děčín), který měl přípravu systému na starosti.

Ještě před samotným jednáním zastupitelstva připravil pro jeho členy seminář, na kterém je s jednotlivými detaily seznámil. Jedním z míst, kde se nová technologie využije, je parkoviště u zoologické zahrady. To bývá během sezóny velmi často plné, což nyní řidiči zjistí až tehdy, když vyjedou příkrou a úzkou silnici na Pastýřskou stěnu. Po spuštění systému šoféři už v Podmoklech před odbočením k zoo zjistí, zda je tam volné místo.

Další oblastí inteligentního dopravní systému je zjišťování intenzity dopravy na vybraných místech. „Budeme mít přehled o tom, kdy a kde jezdí kolik aut. Budeme mít tak jasno o tom, o jaká vozidla se jedná. Systém od sebe bude umět rozlišit osobní a nákladní auta, motorky nebo dodávky včetně jejich rychlosti,“ přiblížil další funkci Smíšek. 

Město ji využije například pří plánování objízdných tras, aby nedocházelo k dopravním kolapsům. „K tomu se bez validovaných dat nedostanete,“ dodal Smíšek. Děčín zvažoval, že do projektu zapojí také přednost sanitek a autobusů, to by ale bylo podle Smíška příliš nákladné.

Celkové náklady se mohou vyšplhat až k osmi milionům korun, 85 procent by mohla pokrýt dotace. Nyní zastupitelé schválili předfinancování ve výši čtyř milionů s tím, že spoluúčast města bude nejméně necelého 1,2 milionu korun.

#clanek|4966484

Oproti jiným projektům, na jejichž financování se podílí dotace a které na minulém zastupitelstvu podpořili všichni zastupitelé, prošel inteligentní dopravní systém jen o jeden hlas. Třináct zastupitelů z řad bývalé opozice hlasovalo proti nebo se zdrželo. „V podkladech chybí popis projektu, chybí tam přínos projektu. Čekal bych, že tam bude rozčlenění nákladů. Nejsme v situaci, kdy bychom si mohli dovolit takto rozhazovat na takové z mého pohledu zbytné akce,“ řekl při projednání zastupitel Tomáš Brčák (ODS).

K odpůrcům návrhu patří také pirátský zastupitel Petr Zdobinský. „Nevím, jestli je Děčín svou rozlohou vhodný pro takový systém. Není tam popsáno, která parkoviště budou tímto systémem sledována,“ uvedl Zdobinský, který se ptal, zda takové vybavení není možné pořídit levněji.

Zastupitele Otto Chmelíka (Volba pro Děčín) pak zajímaly následné náklady na provoz a to, kdo se bude o celý systém starat.