Bezohlednost vůči okolí není vlastní pouze motoristům. Cyklisté často naříkají na přehlíživost lidí za volantem, mnohdy si přitom počínají za řídítky úplně stejně.

V poslední době se mezi nimi rozmáhá především nebezpečný nešvar, a to jízda vedle sebe. „Čas od času někoho takto potkám. Většinou na vedlejších silnicích, na hlavních si to cyklisté moc nedovolí,“ potvrdil instruktor děčínské autoškoly a náruživý cyklista Lubomír Rajf.

Obzvláště dobrý pozor prý dává především ve chvílích, kdy má ve vozidle začínajícího řidiče a před nimi se objeví houf cyklistů. „Vždycky žákům říkám, že musí počítat i s tím, že člověk na kole může vybočit mimo trasu nebo s kola nečekaně spadnout,“ upozornil instruktor. Dodal, že cyklisty je nejlépe předjíždět na dobře přehledném místě a jet velmi opatrně. „Troubit by se na ně nemělo, jen v tom nejkrajnějším případě. Většinou se totiž leknou a jejich reakce je tím pádem daleko nepředvídatel­nější,“ podotkl Rajf. Sám, jako kantor děčínské zemědělky, pořádá pro studenty cyklovýlety. „Vybíráme takové trasy, kde je malá frekvence vozidel. Za jízdu v houfu nekompromisně trestám,“ upozornil Rajf. Neopomněl zdůraznit, že ani motoristy nelze dávat ve vztahu k cyklistům za vzor.

Čeští řidiči jsou nejhorší

„Projel jsem toho na kole více než dost a mohu říci, že čeští řidiči jsou v tomto směru naprosto nejhorší. Co chvíli o nás někdo škrtne zrcátkem. A pustit se mezi kamiony na silnici první třídy, to je skoro sebevražda,“ podotkl zkušený cyklista. Sám kolizi na kole již zažil. „V klidu jsem si jel po silnici a najednou jsem byl v příkopě. Žena, která vyjížděla ze dvora mě přehlédla a srazila. Naštěstí to odneslo jen kolo,“ vzpomněl Rajf. Od té doby jezdí na kole vybaven reflexní vestou. „Cyklisté jsou všeobecně špatně vidět. Reflexní prvky na oblečení by podle mého měly být povinné,“ uzavřel cyklista.

Jízdu ve smečce na hlavní silnici považuje za nešvar také nadšená cyklistka Veronika Mänzelová ze Starých Křečan. „Občas se ve skupině taky jezdíme, ale rozhodně ne na hlavní silnici. Pokud už ve smečce jedeme, tak platí, že poslední z houfu hlídá situaci za sebou a v případě nutnosti křikne, když se blíží auto,“ popsala pravidla Mänzelová.

„O souběžné jízdě na kolech samozřejmě víme. Dříve jsme přistiženým hlavně domlouvali, teď už rozdáváme pokuty. I cyklista je řidič, musí nést svůj díl zodpovědnosti,“ řekl děčínský policejní mluvčí Ladislav Cvik. Dodal, že tato lehkovážnost může stát až dva tisíce korun a v tom zcela nejhorším případě si cyklisté zahrávají se životem.

V loňském roce přišli na silnicích Děčínska o život tři cyklisté, letos jeden.