Meziroční nárůst návštěvnosti zaznamenala populární Labská stezka. Sčítače v Roudnici nad Labem, ve Velkém Březně a v děčínských Křešicích evidují oproti loňsku za první pololetí letošního roku o stovky cyklistů i pěších více.

„Na všech lokalitách je nárůst celkové návštěvnosti o zhruba 11 až 15 %, přičemž počet cyklistů vzrostl o 17 až 19 %. Zajímavý je i propad v březnu a nárůst v dubnu,“ říká mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Lucie Dosedělová. Právě kraj systém monitoringu návštěvnosti páteřních cyklotras vybudoval a čísla zveřejňuje na svém webu.

Návštěvnost Labské stezky.

Pohyb cyklistů pravidelně zveřejňuje i Nadace Partnerství na www.mereninavstevnosti.cz. Koordinuje též marketing a služby spolu s dalšími třemi organizacemi v Německu.

„Vydáváme společně s německými partnery 260 tisíc kusů oficiálního cykloprůvodce Labské stezky v češtině a němčině a také nizozemskou a anglickou vkládačku,“ podotkl za Nadaci Partnerství Daniel Mourek s tím, že stále víc německých a zahraničních cykloturistů chce poznat Labskou stezku od samého pramene Labe ve výšce 1386 m n. m.

V očekávání jsou nyní čísla za červenec a srpen. Panující vedra totiž mohou mnohé sportovce a příznivce přírody od námahy na kole odradit. Své o tom ví provozovatel Cyklokempu Loděnice v ústecké čtvrti Brná Richard Černý.

„Sezona začala rychle, hodně Čechů si zřejmě koupilo kola a začalo jezdit, což se odrazilo i na návštěvnosti kempu. Teď se to ale kvůli vedrům trochu zastavilo, cyklisté jezdí méně,“ sdělil Černý s tím, že prozatím převažují spíše tuzemští návštěvníci.

Labská stezka se táhne od pramene Labe hluboko v Krkonoších přes Mělník, Litoměřice, Ústí a Děčín až do Německa, kde projíždí Drážďany, Lipskem, Magdeburgem a Hamburgem. Končí v Cuxhavenu u břehů Severního moře. Kdo by ji chtěl projet celou, měl by si v práci rezervovat dovolenou minimálně na 14 dnů.

V budoucnu by mohla mít Labská stezka v Ústeckém kraji hned několik nových atraktivních úseků. Kraj na jejich výstavbu získal dotace z EU i ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Předpokládaný termín začátku výstavby úseku Dobříň - Račice bude ještě tento rok, u úseků Račice - Hněvice a Třeboutice - Nučnice je zahájení stavby naplánované na rok 2018 až 2019,“ doplnila Dosedělová.

Proč je nutné používat přilbu?
Není módním doplňkem, ale důležitou součástí vybavení každého cyklisty. Policie upozorňuje, že děti do věku 18 let mají ze zákona povinnost helmu nosit. „Poranění hlavy je jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů. Cyklistická přilba zabrání 85 % úrazů hlavy a 88 % úrazů mozku. Při střetu vozidla s cyklistou dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu vozidla nebo patník či strom,“ popisuje policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Úder do hlavy dokáže podle jejích slov usmrtit dospělého při pádu už při rychlosti 11 kilometrů za hodinu, dítě i při nižší rychlosti.