Zástupci magistrátu, města a Ředitelství vodních cest, které bude investorem jezu, pokud na jeho stavbu dojde, se sešli tento týden v Děčíně. Jejich snahou je co nejrychlejší prosazení stavby plavebního stupně. „Toto první pracovní jednání jsem svolal proto, že je potřeba opravdu začít aktivně řešit výstavbu Plavebního stupně Děčín. Je třeba zrychlit všechny procesy, abychom ho postavili do deseti let, ne do třiceti či dokonce do šedesáti,“ řekl náměstek primátora v Děčíně a plavební lobbista Jan Skalický, který má v nové radě na starosti rozvoj města.

Kromě něj se jednání zúčastnil také primátor Jiří Anděl a další jeho náměstek a poslanec Jaroslav Foldyna, který patří také k zastáncům vybudování plavebního stupně. Ředitelství vodních cest zastupoval jeho ředitel Lubomír Fojtů. „Stavba plavebního stupně je jednou z našich priorit, Děčín ho potřebuje nejen ke svému rozvoji, ale také v souvislosti se současnou energetickou krizí – součástí plavebního stupně bude i vodní elektrárna,“ dodal Skalický. Děčín chce koordinovat přípravu stavby nejen s ŘVC, ale také s krajem a s vládou. Samotný Děčín již přijal několik usnesení zastupitelstva, podle kterých stavbu jezu podporuje.

20 let příprav

Vybudování jezu by mělo podle několik let starého odhadu vyjít na 5,5 miliardy korun. Vzhledem k extrémnímu růstu stavebních cen je zřejmé, že cena bude násobně vyšší. Jan Skalický navíc nedávno přiznal, že bude prosazovat také stavbu druhého jezu výš proti proudu Labe. Vzdutí děčínského plavebního stupně totiž dosáhne jen přibližně mezi Nebočady a Těchlovice.

Již mnoho let ji brzdí odpor ochránců přírody. Podle stanovisek, která si nechala zpracovat Správa Národního parku České Švýcarsko, nelze například kompenzovat bahnité naplavené štěrkopísky. Ministerstvo dopravy si ale nechalo vypracovat prostřednictví Technologické agentury práci, která tvrdí opak. Nyní se tak na ŘVC připravuje projektová dokumentace řešící přesun těchto náplav do míst, která nebudou zasažena vzdutím.

Plavební stupeň Děčín má stát nedaleko města po proudu Labe
Jeden jez nestačí. Vodní lobbista ho chce vedle Děčína i u Ústí

Nadšení zastánců plavby a stavby jezu ale mírní ministr životního prostředí Marian Jurečka. „Měli bychom jednat s ministerstvem dopravy nejen o splavnosti v Děčíně, ale i v Přelouči. To se děje a hledají se kroky, jak bychom mohli navrhnout opatření, aby se podařilo Labe splavnit ve větším rozsahu,“ uvedl tento týden Jurečka po jednání na správě národního parku v Krásné Lípě. Podle Jurečky, který byl tehdy ministrem zemědělství, byla vláda v době vyhlašování evropsky významné lokality v Labském údolí tehdejším ministrem životního prostředí Richardem Brabcem ujišťována, že by se do jejích mantinelů měl plavební stupeň vejít. „Vzhledem k tomu, že vůbec není jasné, zda zvládneme kompenzační opatření, zda zvládneme následné řízení EIA a stavební řízení, tak říkat dnes nějaké termíny je z mého pohledu neodpovědné,“ dodal Jurečka s tím, že debata o jezech je teprve na začátku. Tedy na stejném místě, kde je nejméně posledních dvacet let.