Případné škody můžete kompenzovat jen na svém území. Takový vzkaz týkající se stavby jezu v Děčíně letí z Bruselu do Prahy. Pro stavbu jezu, který má podle zastánců zlepšit splavnost Labe, to tak pravděpodobně znamená definitivní stopku. Kompenzační opatření na českém území totiž už dříve zamítla Správa Národního parku České Švýcarsko.

Právě po zamítavém stanovisku správy parku se na Evropskou komisi obrátila česká vláda s dotazem, zda je možné nahradit škody na životním prostředí i níže po proudu řeky Labe. „Mohu potvrdit, že Česká republika obdržela dopis od eurokomisaře Jean–Claude Junckera, podle kterého není možné provést kompenzační opatření mimo území České republiky. To je možné pouze na vlastním území v souladu s platnou legislativou,“ potvrdila mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Podle Junckera jsou za dodržování pravidel EU na svém území zodpovědné jednotlivé státy, a proto nelze plnění těchto povinností přenášet na jiné členské země EU.

Plavební stupeň plánuje stát postavit jen několik kilometrů od centra Děčína. Problém je ale v tom, že celé Labské údolí je zahrnuto do evropsky významné lokality Porta Bohemica.

Stavba jezu dlouhodobě podporuje nejenom vláda a rejdaři, ale také vedení Děčína. „Vynasnažím se, aby vláda urychlila přípravu děčínského jezu, který bude přínosem nejenom pro vodní dopravu, ale také pro obyvatele našeho města. Věřím, že Děčínu přinese další rozvoj nejenom v dopravě, ale také v oblasti cestovního ruchu nebo v trávení volného času obyvatel,“ řekl děčínský primátor Jaroslav Hrouda.

Ochránci si nechali dělat posudky

Naopak proti jsou ochránci přírody, kteří argumentují tím, že bude nenávratně zničen unikátní úsek Labe. V tom jim dalo za pravdu i stanovisko Správy Národního parku České Švýcarsko, která rozhodovala o možnosti kompenzací škod na životním prostředí. Správa si nechala vypracovat několik posudků od předních českých vědeckých pracovišť. Všechny posudky se shodly na tom, že není možné efektivně nahradit škody na životním prostředí způsobené případnou stavbou jezu.

Proti těmto posudkům se v posledních dnech ohradil Svaz dopravy ČR, který patří k nejaktivnějším lobbistům prosazujícím stavbu jezu. Podle názoru svazu jsou studie, které vypracovaly například Česká zemědělská univerzita nebo Masarykova univerzita, nezákonné a účelové. Správa parku však nesouhlasí. „Vyhotovené studie mimo jiné zohledňují další, dříve zpracované podklady, a to včetně těch, které dodalo přímo Ředitelství vodních cest. Vydané stanovisko proto v žádném případě nelze považovat ani za nezákonné, ani za neodborné,“ uvedl mluvčí správy parku Tomáš Salov s tím, že stanovisko zpracovala správa na základě ministerstva dopravy. Jez byl totiž zařazen do koncepce vodní dopravy, kterou se už na několik pokusů nepodařilo schválit právě kvůli plavebnímu stupni. Pokud bude chtít ministerstvo koncepci prosadit, bude z ní muset vyjmout jez.