Závěrečná zpráva Drážní inspekce, na kterou jako první upozornil deník Zdopravy.cz, jednoznačně pojmenovává příčinu nehody. Tou bezprostřední bylo dvojnásobné překročení povoleného zatížení trati. „To mělo za následek propad nivelety pravého kolejnicového pasu a převrácení kolejového jeřábu,“ píše Drážní inspekce (DI) ve zveřejněné zprávě o nehodě. Ta si před dvěma lety vyžádala dva zraněné a škodu blížící se 27 milionům korun. Souprava včetně vezené konstrukce vážila dohromady 275 tun, tlak na jednu nápravu jeřábu bez zátěže byl podle zprávy DI 18 tun.

Drážní inspektoři nalezli také několik dalších zásadních pochybení, které k nehodě vedly a které mají mít na svědomí zaměstnanci dopravce i zhotovitele rekonstrukce mostu v Brtníkách, kam jeřáb vezl mostní konstrukci. Mezi ně patří například nedodržení podmínek pro přepravu mostní konstrukce stanovených provozovatelem dráhy, tedy Správou železnic, a v technologickém předpisu pro přepravu a vložení mostní konstrukce. Chyb se dopustil také provozovatel dráhy a jeřábník.

Taškařice na hranicích aneb není nad překvapení

Ze zprávy vyplývá, že už před samotnou nehodou zaznamenala obsluha jeřábu problémy s jeho funkčností: porouchaná byla například funkce automatického vyrovnávání převýšení. Pro Gottwalda to ale nebyla první nehoda. „S funkcí automatického vyrovnávání převýšení byly problémy už při vyjímání staré ocelové konstrukce 5. dubna, kdy došlo k vykolejení jeřábu,“ stojí ve zprávě inspektorů. Před pěti lety se stroj převrátil přímo na nádraží v Chrudimi.

Kromě Drážní inspekce se o nehodu jeřábu zajímala také policie. „Rumburští kriminalisté se vyšetřováním stále zabývají,“ uvedla policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Detektivové totiž čekali na vydání závěrečné zprávy Drážní inspekce. Z jejích i policejních závěrů bude vycházet také Drážní úřad (DÚ). „Až zprávu oficiálně obdržíme, seznámíme se s jejím obsahem. Pokud bude prokázáno konkrétní pochybení, můžeme zahájit správní řízení, na jehož konci může být sankce až 10 milionů korun,“ vysvětlil mluvčí DÚ Martin Novák. 

Červený kostel ve Varnsdorfu prochází rekonstrukcí.
Červený kostel ožívá. Varnsdorf tam investuje miliony, chystají se další opravy

Unikátní jeřáb se zřítil z náspu trati u Brtníků 23. května 2018 krátce před polednem, když vezl ocelovou konstrukci k opravovanému mostu. K železničnímu náspu v Brtníkách okamžitě vyrazily sanitky a záchranářský vrtulník. Spolu s nimi drážní, profesionální i místní dobrovolní hasiči. Jak se později ukázalo, dva lidé utrpěli jen lehčí zranění.

Jeřáby Gottwald byly až do nehody v Evropě pouze dva, druhý jezdil v Rakousku. Při délce téměř třicet metrů a hmotnosti 217 tun dokáže při osmimetrovém vyložení ramene uzvednout břemeno o váze 80 tun. Je jej možné využít pro práce, které dříve musely zastat dva jeřáby najednou.

Právě obří rozměry a váha se podepsaly pod konečným osudem brtníkovského Gottwalda, kterého nebylo možné vytáhnout zpět na koleje. Záchranu kolosu komplikoval i terén pod srázem, kde deště rozmáčely louku, na kterých stál vyprošťovací jeřáb. Majitel Gottwalda, společnost GJW, se proto rozhodl stroj rozřezat. „Z jeřábu se snažíme zachránit, co půjde. Řada dílů totiž není poškozená a bude je možné i nadále využít,“ řekl tehdy generální ředitel majitele jeřábu společnosti GJW Milan Koudelka.