Kvůli nedostavěné dálnici D8 každé omezení kamionové dopravy ulehčí situaci na Ústecku a Litoměřicku, Bursíkův návrh ale není koncepční. Současně s pátečním omezením kamionů by měl maximálně zvýhodnit železniční dopravu a prosadit celoroční splavnost dolního Labe z Ústí do Děčína, tedy výstavbu jezu u Děčína,“ myslí si telnický starosta Jaroslav Doubrava.

Libouchecký starosta Jiří Štěrba také boj s kamiony vítá, protože místní silnice I/13 patří mezi silně zatížené kamionovou dopravou. „Problém je, že v pátek kamiony nepojedou a v pondělí se nedostaneme v Libouchci z jedné strany silnice na druhou. Co nemohlo projet v pátek a o víkendu, se přes nás povalí v pondělí. Počet kamionů nepoklesne, přepravovaný objem zůstane stejný. Podobně nepřejdeme silnici kvůli nepřetržité šňůře kamionů ve čtvrtek navečer, protože řidiči budou chtít za každou cenu do pátku dojet tam, kam mají, aby přes víkend neuvízli. Bursíkův návrh nám tak stejně neulehčí. Zvláště, když kamiony chybějící kus D8 objíždějí po běžných silnicích,“ zdůraznil Štěrba.
Štěrba v železniční dopravě vidí perspektivu jen v případě, kdyby byla schopna podobné pružnosti při dopravě jako automobilová.
Tomu by podle Doubravy pomohla podpora kombinované kontejnerové přepravy.

Co dál?
Vedoucí dopravní policie v Ústí nad Labem Karol Kočárek neví, jaký dopad by mělo páteční omezení kamionové dopravy.
„Je to otázka bezpečnosti, dopravní, ekologická nebo politická a jak dojít ke kompromisu? Máme například zkušenost, že velký nárůst dopravy na silnici I/30 z Lovosic do Ústí podél Labe měl nakonec pozitivní vliv na bezpečnost jízdy. Hustý provoz znamená, že řidiči mají menší šanci k předjíždění, nemohou tolik hazardovat, provoz je plynulejší a bezpečnější,“ uvedl Kočárek. Dodal, že naopak snížení intenzity provozu v pátek může svádět víkendové jezdce a zejména motocyklisty k většímu hazardu.

Problém parkovišť
Letní omezení výroby v podnicích vlivem dovolených snižuje i počty kamionů na silnicích. Jiná je situace během zbytku roku.
Problém při celoročním pátečním rozsáhlém omezení provozu lze proto očekávat kvůli parkování.
„Dálnice ani D8 na Ústecku nejsou stavěné na to, aby všechny kamiony, které nestačí dojet do cíle, musely dlouhodobě někde zaparkovat a čekat,“ varuje Felix. Také zdůraznil, že řidič musí chránit náklad proti neoprávněnému vniknutí do kamionu.
„Řidiči proto využívají stále více v Evropě hlídaná parkoviště, aby měli jistotu, že jim nikdo potají do vozu nevloží nějaký kontraband nebo nedojde k odcizení zboží. Taková parkoviště prakticky v Ústeckém kraji nejsou,“ dodal Felix s tím, že z hlediska bezpečnosti kamionové dopravy to je velký problém.