Kola nehnutě stojící dlouhé měsíce v garážích, sklepech i dalších prostorách domů a bytů se dočkala jarního probuzení. Kdo ale před první projížďkou dohustí jen pneumatiky a o další stav bicyklu se nezajímá, nemusí pro něj takový premiérový jarní výjezd dopadnout zrovna nejlépe.

„Mnozí sváteční cyklisté si myslí, že se jejich kolům během zimního odložení nemohlo nic stát, že na ně stačí nasednout a jet. Pak nechtějí věřit tomu, že k jejich karambolu nemuselo dojít, kdyby věnovali péči o svůj bicykl větší pozornost,“ poznamenala spolumajitelka sítě prodejen Cyklocentrum Kur Sport Zděnka Myšíková.

Kola stále více ztrácejí na svém původním významu nejjednoduššího dopravního prostředku a stávají se spíše relaxačním společníkem.
„Kdo má problémy třeba s koleny a nebaví ho absolvovat rehabilitační cvičení, klidně mu jízdu na kole doporučím. Záleží na samotném pacientovi, čemu chce dát přednost. Šlapání do pedálů mu může samozřejmě v potlačení jeho zdravotních problémů prospět,“ tvrdila děčínská lékařka Anna Briestenská.

Cyklostezek sice přibývá, ale jejich síť není ještě zdaleka tak hustá, aby nabízela možnost delších projížděk. Právě kvůli nim se mnozí cyklisté ocitají na běžných komunikacích. A tam budou vždy nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu.

„Špatně seřízené brzdy, chybějící nebo nefungující světla, nevhodné oblečení. To všechno jsou nedostatky, které riziko nejrůznějších kolizí ještě násobí,“ připomněla zkušená cyklistka. Neopomněla dodat, že na druhou stranu přibývá lidí, kteří vlastní bezpečnost a spolehlivost provozu svých bicyklů nepodceňují. Svědčí o tom právě vzrůstající požadavky na servisní a předsezónní prohlídky a opravy kol.

„Ani v případě našich služeb nejde o finančně nikterak náročnou záležitost. Teď ale zatím žádnému většímu náporu požadavků na servis čelit nemusíme,“ uvedla prodavačka ve varnsdorfské prodejně kol Cyklosport Bartys Veronika Relichová.

I výrobcům samozřejmě záleží na tom, aby právě o jejich bicykly měli zákazníci co největší zájem. Na trhu se tak objevují vedle cenově přijatelných výrobků i značková kola špičkové kvality. Tomu pak odpovídají i jejich ceny.

„Jsou to výrobky nabízející maximální komfort a bezpečnou jízdu. Neštěstím ale je, když někdo příliš spoléhá na svoji šikovnost a myslí si, že opravu zvládne sám. Když se přesvědčí o opaku, tak teprve potom přiveze bicykl do servisu k nám. Pak už je to zpravidla dražší služba, protože předchozím neodborným zásahem došlo k poničení té či oné součástky,“ připojila zkušenost s některými zákazníky Zděnka Myšíková.

Společným poznatkem prodejců kol v regionu je fakt, že milovníků cykloturistiky přibývá i mezi seniory. „I v pokročilejším věku si kupují nová kola, nechají si i poradit s nákupem doplňkové a ochranné vybavenosti. Máme z takových zákazníků radost,“ dodala varnsdorfská prodavačka.

Na druhou stranu spíš úděs provází stav některých bicyklů, které kontrolují městští strážníci v Děčíně.

„Samozřejmě se zajímáme především o to, jak jsou kola vybavena pro bezpečný provoz na silnici. Jestli mají blatníky a chrániče na řetězy nebo ne, to není to nejpodstatnější. Nejvíc hazardují cyklisté, kteří se vydají na projížďku skoro už za tmy a nemají na svých kolech osvětlení. A vůbec nejhorší možná kombinace je, když na opotřebovaném bicyklu bez osvětlení jede v noci alkoholem zmožený cyklista. I takové případy v Děčíně míváme,“ připomněl ředitel městské policie Marcel Horák.