Děčín zapojil do inkluzivního vzdělání všechny své základní školy. U toho ale zůstat nechce a připravuje další projekt. „Momentálně probíhají jednání o konkrétních aktivitách. Obecně bychom tentokrát chtěli zapojit nejen základní, ale také mateřské školy,“ vysvětlila náměstkyně děčínské primátorky Hana Cermonová. Pokud by byl děčínský magistrát s žádostí o dotaci na další projekt za 25 milionů korun úspěšný, putovalo by do inkluze jen v městských školách a školkách téměř 60 milionů korun.

Ilustrační snímek. Některé děti asistenty potřebují
Speciálním školám na Děčínsku chybí děti, může za to inkluze

Ještě téměř dva roky totiž poběží jiný projekt, na který Děčín získal dotaci přibližně 32 milionů korun, dalšího více než půl druhého milionu korun přidalo město ze svého. Tyto peníze putovaly především na platy odborníků, které si školy dříve dovolit nemohly. „Podle ředitelů základních škol je projekt inkluze přínosem. Školy získaly koordinátory, psychology a dva asistenty,“ uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá s tím, že celý projekt probíhá ve spolupráci s organizací Člověk v tísni.

„Přínos vidím hlavně v získání odborných pracovníků, kteří dříve školám chyběli. Skvěle se také vzájemně propojila spolupráce mezi jednotlivými školami, což pokládám za velmi důležité,“ doplnila Cermonová. Náměstkyně děčínské primátorky také odmítá, že by se inkluze týkala pouze dětí handicapovaných nebo sociálně vyloučených. „Speciální potřeby a přístup vyžadují také děti nadané nebo nadprůměrně inteligentní,“ vysvětlila Hana Cermonová.

BUDE O ŠPATNĚ PLACENOU PRÁCI ZÁJEM?

Školy nyní díky inkluzi disponují vlastními psychology, zvýšil se i počet asistentů. A právě s těmi může být v budoucnu problém. Ministerstvo školství totiž změnilo pravidla pro jejich odměňování, a tak se může stát, že o špatně placenou práci asistentů nebudou mít lidé vzhledem k nízké nezaměstnanosti zájem. Podle ministerstva školství ale jde jen o zastavení plýtvání a nasměrování peněz pro asistenty tam, kde je skutečně potřebují.

Ne všechna města a základní školy ale inkluzi vítají tak jako v Děčíně. Problémy dělá především v menších školách na venkově nebo v malých městech.

Základní škola v Krásné Lípě.
Inkluze dusí krásnolipskou školu, rodiče přehlašují své děti jinam

Dochází k tomu například v Krásné Lípě, kterou opouští velké množství dětí. „Síla řetězu je dána nejslabším článkem, takže se vše přizpůsobuje slabším jedincům. Někteří rodiče mají možná i oprávněný pocit, že na jejich děti není tolik času a těm nadaným se učitel nemůže věnovat tak, jak by bylo potřeba,“ poznamenal krásnolipský starosta Jan Kolář.

RODIČE DÁVAJÍ SVÉ DĚTI DO JINÝCH ŠKOL

Počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami vzrostl podle ředitelky tamní školy Ivany Preyové oproti minulosti na trojnásobek. Z krásnolipské základní školy tak děti přestupují například do nedalekého Rumburku nebo Varnsdorfu, kde je hned několik škol.

Ilustrační foto.
Devět miminek se narodilo přímo na Štědrý den v krajských nemocnicích

Že by se ale jednalo o nějaký větší problém postihující školy v celé České republice, odmítl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. „Nemáme poznatky o tom, že by děti v důsledku inkluze masivně opouštěly školy a přecházely jinam. Kde se to však může dít, to jsou lokality, kde je nějaký sociálně znevýhodněný rozměr toho území. Tam se to může občas objevit,“ pronesl Andrys v České televizi a dodal, že se domnívá, že právě to je případ Krásné Lípy.