Méně vlaků více autobusů, taková je realita, která nastane 13. prosince s novým jízdním řádem Českých drah ve Šluknovském výběžku, konkrétně na trase Mikulášovice dolní nádraží- Staré Křečany-Rumburk. Ústecký kraj argumentuje faktem, že trať je nejen trvale málo vytížená, ale spočítal si, že nová autobusová doprava bude šestkrát levnější.

Kraj omezuje vlaky, pojedou místo nich autobusy

Při srovnání nákladů činí ztráta, hrazená z veřejných peněz u železnice sto tři koruny, u autobusové to bude sedmnáct.

„Trať vede souběžně s autobusovou linkou, která vede skrz obce podél trati a počtem zastávek i dostupností nabízí vhodnější způsob dopravy,“ říká Jakub Jeřábek z oddělení dopravy Ústeckého kraje. Roztříštěnost základní dopravy je nyní podle něho drahá a s ohledem na ekonomiku i nehospodárná. „Proto se rada kraje rozhodla ve všední dny omezit spoje na trati a posílit autobusové linky,“ konstatoval Jeřábek. Dodal, že pojede více autobusů a dokonce lidé z Dolní Poustevny se dostanou šesti spoji přímo až do Děčína. Dnes tomu tak není.

Sliby chyby

Jana Vaňhnová (ČSSD), hejtmanka Ústeckého kraje, před loňskými krajskými volbami deklarovala spolu se svými stranickými kolegy, že budou podporovat regionální železniční dopravu a nikdy nebudou podporovat její omezení. Nyní je tomu jinak. Od 13. prosince nahradí ve všedních dnech vlaky z Rumburku, přes Staré Křečany, Brtníky, Panský do Dolních Mikulášovic ve Šluknovském výběžku autobusy. Údajně jsou vlaky málo vytížené a autobusy levnější. Na trati má zůstat jen víkendový provoz. Lidé z obcí, kterých se to týká, jsou rozladění. Tvrdí, že se opět naplnilo české pořekadlo: sliby chyby.

„Nové řešení je pro nás sice výhodnější, ale musíme naslouchat i jiným hlasům,“ řekl starosta Poustevny Miroslav Jemelka. Myslel tím především německou stranu, která je z připravovaného omezení spojů z Mikulášovic před Brtníky do Rumburku nervózní.

„Je to pochopitelné. My léta bojujeme za obnovení a propojení tratě Dolní Poustevna – Sebnitz. Když už jsme konečně před cílem, protože na naší straně jsme práce skončili, tak přijde tato zpráva. Němci se totiž obávají, že nová koncepce Ústeckého kraje také omezí cestování do Národního parku České Švýcarsko. Do propojení hraničního přejezdu musí investovat dost peněz, a proto mají strach, že by je vyhodili z okna,“ komentoval názor německé strany Jemelka.

OTÁZKA DNE: Je správné, že kraj ruší vlaky a nahrazuje je autobusy? Hlasujte v anketě vpravo
a ČTĚTE ZDE>>>

Starosta Starých Křečan Martin Mänzel se domnívá, že Němci, pro které je trať přes Panský víceméně turistická, se pro své cesty a výlety nerozhodují podle našich všedních, víkendových nebo svátečních dní. „A když si navíc vezmou kola, autobus jim je asi stěží sveze,“ přidává Manzel další argumenty.

Ve Starých Křečanech nesouhlasí

„Zastupitelstvo obce nesouhlasí s omezením provozu na uvedené trati. Domníváme, že je to předzvěst toho, že se časem stejně zruší,“ řekl starosta Starých Křečan Martin Mänzel. Kraj podle něho argumentuje tím, že autobusová doprava bude levnější, ale nezapočítal do nákladů například opravy silnic. „Na údržbu tratí třeba takové České dráhy nezapomněly,“ zdůraznil starosta. Dodal, že lidé ze Starých Křečan jsou naštvaní a s omezením dopravy na železnici nesouhlasí. „Jsou absolutně proti. Já musím a také chci hájit jejich zájmy. Chodí na úřad a stěžují si. Například důchodci, kteří vlak využívají nejčastěji, mají od dráhy různé slevy. Ty ale v autobuse nedostanou.Už nyní vědí o kolik peněz přijdou,“ dal příklad Mänzel. Myslí si, že k jednání o mezení provozu na uvedené trati nebyly ČD ani pozvány. „Když vám přijde pozvánka s rozdělovníkem, je z ní jasné, koho se věc týká. Na té, co jsme měli k dispozici, dráhy uvedené nebyly,“ prohlásil starosta Mänzel.

Dolnopoustvenský starosta řekl, že ho těší, že kraj chce o budoucnosti nové dopravní obslužnosti s obcemi i dopravci ještě jednat.

„Především půjde o systém, jak v budoucnosti budeme přes hranice jezdit, kdo bude dopravu zajišťovat, jakým způsobem budou cestující platit jízdenky a všechny tyto praktické souvislosti,“ upřesňuje Jemenka. Myslí si, že nic není černobílé, ale chápe obavy německých sousedů i kolegů z obecních úřadů, kterých se omezení vlaků týká. „U nás je zatím klid, lidé vyčkávají, co se bude dít,“ prozradil dolnopoustevenský starosta.

Kraj omezuje vlaky, pojedou místo nich autobusyKraj omezuje vlaky, pojedou místo nich autobusy

Horší situace je ve Starých Křečanech, kde hlavně senioři viní kraj z toho, že si budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. „Víc jezdí vlakem než autobusem. Využívají nejrůznějších slev, a o tu možnost ve všední dny nyní přijdou,“ řekl starosta Martin Mänzel. Je na straně svých lidí a viní kraj z toho, že na obyvatele výběžku tak málo myslí. Obává se nejhoršího. „Bojím se toho, že časem nám oznámí, že bude trať zrušená úplně,“ míní první muž Starých Křečan.

Jak to vidí?

Jakub Jeřábek, z odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje je přesvědčený, že nová varianta základní dopravní obslužnosti je správná. „Posílením autobusy nabídneme lidem více spojů,“ myslí si úředník. Vzhledem k povaze trati, která je cestujícími považována za turistickou, kraj ponechal silný provoz jen o víkendu a svátcích. „V provozu bude sedm párů vlaků, takže do parků Českého i Saského Švýcarska nebude těžké dojet. V Mikulášovicích bude návaznost na důležitou trať Rumburk.Šluknov-Dolní Poustevna, která se připravuje na prodloužení přes Sebnitz a Bad Schandou do Děčína. Přestupy mezi tratěmi z Mikulášovic zabezpečí spojení do Dolní Poustevny a některé vlaky budou do tohoto města a v budoucnu do Sebnitz pokračovat přímo. Finanční stránka věci je jasná: autobus na této trase je šestkrát levnější než vlak,“ vysvětlil Jakub Jeřábek.