Převážná část budoucí cyklostezky Ploučnice vede sousedním Libereckým krajem. Úsek, který leží kraji ústeckém, od města Žandov do Děčína, měří zhruba sedmnáct kilometrů. Náš region je v její přípravě dál než liberečtí. „Především proto, že jsme z krajského rozpočtu zaplatili studii čtyř páteřních cyklostezek. Tuto stezku, z níž zbývá dobudovat dvanáct kilometrů, máme zpracovanou do fáze územního rozhodnutí,“ nechal se slyšet Radek Vonka, radní Ústeckého kraje, který zodpovídá za cestovní ruch a za realizaci stezky Ploučnice lobuje. Podle něho se nyní na přípravě intenzívně pracuje a dokonce se jí zabývala středeční krajská rada. „Dnes máme představu kolik budou jednotlivé stavby stát a jakou pomoc budeme potřebovat v konkrétních úsecích,“ řekl Vonka. Partnery v projektu mají být totiž i město Děčín a Benešov nad Ploučnicí. Celkové náklady převýší sedmdesát milionů korun. Většina peněz by měla být hrazena díky regionálnímu operačnímu programu NUTS II Severozápad. Rada Ústeckého kraje ve středu realizaci podpořila a jak Radek Vonka řekl, významně tím vzrostla naděje, že se jejím investorem stane kraj.

Peníze z dotací

„Cyklostezky Ploučnice a Ohře byly zařazeny do tzv. indikativního seznamu, na jehož základě se mohou podávat žádosti do ROP,“ upřesnil radní.

„Když to dopadne dobře, žádost by možná mohla být zařazena už na rok 2010,“ okomentoval náklady náměstek děčínského primátora Ivan Vepřek. Dodal, že na středeční ranní schůzce u Radka Vonky se zainteresované strany dohodly na koordinaci projekčních prací. „Speciálně nám šlo o místo v Děčíně u Kauflandu, k němuž před časem měli připomínky ochranáři i policisté,“ uvedl Vepřek. Po středě se však ví, že cyklostezka v tomto místě povede po břehu Ploučnice, mezi protipovodňovými stěnami a řekou. Místostarosta Benešova nad Ploučnicí Radek Lekner tvrdil, že také radnice na cyklostezku čeká, jak se říká, jako na smilování. Spoléhá totiž na to, že bude mít příznivý vliv na rozvoj turismu.

Důležitá spojka

„Je to velice důležitá spojka s Děčínem a na druhou stranu s atraktivní oblastí u Máchova jezera,“ je přesvědčený zástupce Benešova. Zmínil se také o sumě, za níž se má cyklostezka postavit.

„My si myslíme, že by se mělo použít více přírodních materiálů a ne živičných povrchů. Je to schůdnější varianta a určitě o hodně levnější,“ řekl Lekner. Dodal, že už dnes se sice dá z Benešova do Děčína dojet, ale je to je spíš tak pro horské kolo a ne kulturní turistiku.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklostezek, které se mají v Ústeckém kraji realizovat. Povede dvěma kraji, Libereckým a Ústeckým, od pramene Ploučnice v Osečné do Děčíně.

Pomoc kraje v realizaci cyklostezky je podle Vonky logická. „Náklady by byly pro samotné obce nepřekonatelnou finanční zátěží, “ vysvětlil. Věřil také, že se podaří vyřešit i problém Soutěsek u Malé Veleně, kde pozemky vlastní soukromé osoby. „Vyvoláme k tomu jednání a budeme se snažit najít dobré řešení,“ řekl k tomu náměstek děčínského primátora Vepřek. Z jeho pohledu existuje několik možností. „ Nabídnout vlastníkům pronájem nebo variantu s věcným břemenem,“dal příklad politik.

Pokud by ale město Děčín nakonec neuspělo, museli by turisté uhnout z trasy stezky na stávající komunikaci 2. třídy. To se ale zase příliš nelíbí policistům. Když přípravě cyklostezky nebude nic stát v cestě, práce na ní skončí v roce 2013.