Silnice mezi Hřenskem a německou Schmilkou by měla být částečně zprovozněna příští týden. Auta budou jezdit jedním pruhem, bezpečnost opět ohlídají čidla. Vedení obce to potvrdilo na čtvrtečním jednání zastupitelstva.

Cesta je uzavřená od 10. prosince, kdy se nad ní hnula část skalní stěny.

„Včera byl stanoven další postup prací. Předpokládané zprovoznění bude v týdnu mezi 21. a 25. únorem. Přesný termín stanovíme 21. února,“ řekl dnes obyvatelům Hřenska starosta Josef Černý.

Silnice bude průjezdná jen jedním pruhem, bezpečnost chodců i řidičů ohlídají čidla instalovaná na skále. V případě jakéhokoliv pohybu skalního masivu provoz na silnici zastaví.

Sanace skály si vyžádala v první fázi 4,8 milionu korun. Má být při ní odstraněno asi 500 tun kamene.

Na další fázi, která by silnici pomohla zprůjezdnit úplně, potřebuje Správa Národního parku České Švýcarsko jako investor stavby 30 až 40 milionů korun. Plánuje je získat z dotačního programu některého z ministerstev.

„Další sanace už by neměla omezit provoz jedním pruhem ani pohyb chodců,“ řekl starosta. Při ní se skála zpevní pomocí lešení a injektáže.
Na zastupitelstvu zazněla i kritika Ústeckého kraje. Vedení města i shromáždění lidí kraji vyčítali to, že nevyhlásil stav ohrožení. Obci by to usnadnilo získání peněz na celou sanaci.

„Tím by ale kraj na sebe převzal zodpovědnost za sanaci a musel by na ni shánět peníze,“ řekl místostarosta Hřenska Jan Hawel.

Podle kraje ale ve Hřensku nehrozí takové nebezpečí, aby bylo možné krizový stav vyhlásit. „V případě, že je rizikové místo řádně zabezpečené, což je případ Hřenska, nehrozí nebezpečí v takovém rozsahu, jak požaduje zákon o krizovém řízení. Ústecký kraj ho nemůže porušit,“ řekla už dříve novinářům Alena Tichá z krajského úřadu.

Skála nad silnicí je narušená už od 40. let minulého století, kdy byla necitlivě ostřelována.

Její pohyb si vyžádal vloni dvě uzavření silnice.

Nejprve se skály začaly hýbat po srpnových povodních, pak v prosinci. Na jejich hlídání byla nainstalována čidla, která ukázala pohyb skalních bloků.

Uzavírka silnice rozděluje Hřensko vedví, přímo u německých hranic zůstalo odříznutých několik domů a čerpací stanice. Vyřešení problému dlouhou dobu komplikovaly i nejasnosti, kdo bude sesuv zajišťovat.

Nebylo jasné, kdo by měl opravy platit, protože tuto povinnost ukládal jeden zákon Ředitelství silnic a dálnic ČR, druhý zase národnímu parku.