Všechny tyto služby České dráhy aktuálně v rychlících na trase Děčín - Ústí - Lovosice - Bohušovice - Roudnice - Hněvice - Kralupy - Praha nabízejí. Jak vysvětluje Joklík, tyto zastávkové rychlíky jsou sestavené z modernějších vozů pouze zčásti, zbytek souprav tvoří vozy starší. „V prosinci proto všechny soupravy těchto zastávkových rychlíků sjednotíme a nasadíme na ně vozy Aee152, BDs RIC, Bee a jen jako zálohu také několik vozů B RIC. Všechny vozy jsou už přečalouněné, v žádném případě se tak nevrací tzv. koženky,“ uvedl Joklík. Změna se netýká vysoce komfortních vlaků EuroCity mezi Prahou, Ústím, Děčínem a Německem.
Vedení kraje a měst krok Českých drah nevnímají kladně. „Je smutné, že České dráhy sem přesouvají vlaky, které by už v 21. století jezdit neměly. Nevím, proč to dělají, jestli se Ústeckému kraji za něco mstí nebo jestli občanům chtějí zhoršit cestování,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.
Modernější vozy dráhy nasadí na trasu z hlavního města do Chebu. „Na rychlíkovou linku Praha Ústí nad Labem Cheb je objednán větší rozsah dopravy než dosud, tak vozy přesouváme na tuto trasu,“ vysvětlil Joklík. Tyto vlaky zastavují v krajském městě a pak až v Praze, cestující z menších měst jako třeba Lovosice nebo Roudnice tak mají smůlu.
„Když pojede vlak desetkrát za den, to přeci neznamená, že tam musí být horší kvalita vagónů než u toho, který jede dvacetkrát za den. To je proti logice, standardy by měly být stejné. Od nového grafikonu 2019 budeme mít většinu vlaků nízkopodlažních, s připojením na Wi-Fi, některé s klimatizací, naopak České dráhy nabízí horší, než aby vylepšovaly. Nevím, co si o tom mám myslet. Tvrdí, jak mají plno vagónů, že neuspěly v mnoha krajích v soutěžích, ale k nám zase nasadí staré herky. To je smutné,“ reagoval náměstek.
Podobně to vidí i radní Děčína Ondřej Smíšek. „Naší preferencí by měla být udržitelná mobilita. Tím, že budu hromadnou dopravu zhoršovat, se k ní nepřibližujeme. Lidi opět začnou jezdit do Prahy autem, protože jim vlaky nebudou vyhovovat. Třeba to ale otevře cestu pro konkurenci, což by nebylo špatné,“ řekl Smíšek.
LIDÉ BUDOU ZKLAMANÍ
Do loňského roku dojížděla deset let do Prahy také starostka Bohušovic nad Ohří Kamila Čvančarová. „Lepší vozy tady jsou chviličku, pár měsíců. Staré rychlíky z 50. let, ve kterých vymění sedačky a vyndají popelníky, to je cesta zpět. Tahle trať, která je hodně využívaná do zaměstnání, by si klimatizované vozy zasloužila. Lidi se namlsali a teď budou hodně zklamaní,“ konstatovala Čvančarová. České dráhy prozatím ale moderními vozy trať mezi Prahou a Děčínem nepokryjí.
„Bohužel, v tuto chvíli nemáme k dispozici dostatek moderních vozů pro dálkovou dopravu, abychom jimi i tuto rychlíkovou linku od příštího jízdního řádu pokryli. Postupně ale pokračujeme v nákupu. Loni jsme objednali výrobu 50 zcela nových vozů pro dálkové vlaky, které uvolní v roce 2022 z některých linek vozy se standardem EC a ty použijeme na jiné spoje. Další obdobné vozy pro dálkovou dopravu, tentokrát s rychlostí 230 km/h, chceme nakoupit v příštích letech. Postupně tak dojde k obnovení vozidlového parku všude a staré vozy ze sítě zmizí,“ přiblížil Joklík.