Historická budova východního nádraží bývala kdysi chloubou Děčína, hostila dokonce císaře Františka Josefa I. Dnes je ale celá budova, v jejíž části jsou i byty, v dezolátním stavu. Na mnoha místech je propadlá střecha. V kdysi výstavní odjezdové hale, ve které následně byla desítky let tělocvična, je nyní hromada nepořádku.
České dráhy nedávno chtěly převést děčínské východní nádraží na Správu železniční a dopravní cesty. O budovu ale SŽDC zájem neměla, a tak ji České dráhy znovu nabídly k prodeji. Pokud máte 27 milionů korun a nevíte, co s nimi, může být budova vaše.
O možném využití historické budovy již nějaký čas uvažuje děčínská pobočka ČVUT. Ta ji ale koupit nemůže. A zdarma ji nezíská.
„Jsme akciovou společností a musíme postupovat s péčí řádného hospodáře. Majetek prodáváme na základě znaleckých posudků," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Podle jejích slov proto není možný ani bezplatný převod, ani prodej za symbolickou cenu.
Pro ČVUT zamýšlený prodej ale příliš velkým problémem není.
„Ten by nastal teprve ve chvíli, kdy by budovu koupil nějaký spekulant a chtěl za ni několikanásobek současné ceny. To si ale nemyslím," říká Ondřej Smíšek z děčínské pobočky Českého vysokého učení technického.
Vysoká škola by ráda na východní nádraží do historických budov přesunula svou děčínskou pobočku, mohly by tam také vzniknout dopravní laboratoře. Pracoviště dopravní fakulty v Děčíně se totiž kromě jiného zabývá výzkumem dopravy.
Případné kupce by kromě poměrně vysoké ceny mohlo odradit i to, že budova je kulturní památkou. A podle toho by se k ní měl také majitel chovat.
Děčínský stavební úřad přitom řeší špatný stav památky s jejím majitelem již řadu let. Velkého úspěchu se mu ale dosáhnout nepodařilo. Dráhy totiž vždy jen provizorně zajistily jen to nejhorší, impozantní budova ale chátrá dál. Zkáza začala před několika desítkami let, kdy se dráhy přestaly o cennou budovu starat. Místo bohatě zdobené odjezdové haly je dnes tělocvična, litinové střechy nástupiště kamsi zmizely.
Jedna ze zim navíc vážně poškodila střechu. A to tak vážně, že kolem celého domu jsou betonové zábrany, protože neustále opadávají římsy. Část střechy se dokonce propadla.
V nedávné minulosti se uvažovalo o tom, že by zde mohlo být drážní muzeum Národního technického muzea. Město i místní nadšenci a historici dělali pro vybudování nového muzea možné i nemožné. Mělo být totiž dalším turistickým lákadlem.
Vláda ale nakonec rozhodla o jeho umístění do Prahy a zhasila tak naděje na brzkou opravu architektonicky i historicky cenného nádraží.
O prodej se České dráhy snažily již před čtyřmi lety, tehdy ale ještě neznaly cenu. Přesto, že nádraží poměrně dlouho nabízely, nikdo jej nekoupil.
„Využití takové nemovitosti je problematické, ale uměl bych si zde představit třeba serverovny nebo kanceláře. Ale je jasné, že každý investor si spočítá, jak se mu investice vyplatí. A u takovéto budovy to bude náročné," řekl tehdy jednatel děčínské realitní kanceláře Vesta Martin Tonder.
Novorenesanční budovu vystavěnou v letech 1873 – 74 navrhl Robert Frey. Se sousední budovou České severní dráhy, dnešní nádraží osobní dopravy, ji spojovala krytá lávka, která byla stržena na začátku 80. let minulého století.