Čtyři miliardy korun chtějí dát krajští hejtmani na nákup nových vlaků do republiky. Peníze by rádi získali z fondů Evropské unie. Projekt se teprve připravuje. Potvrdil to i Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje. Řekl, že by to nebyly vlastní vlaky kraje, ale pořídil by si je některý z dopravců, třeba i soukromých s pomocí prostředků regionálního operačního programu.

„Projekty se opravdu připravují, ale jsme nerozhodli o realizaci žádného z nich. Záleží nejen na ekonomických parametrech, ale i na vyjasnění právních otázek,“ zdůraznil krajský úředník. Poznamenal, že Ústecký kraj se každoročně s Českými drahami dohaduje na financování ztráty. Proto s jejím hrazením bude krajům zřejmě pomáhat i stát. „Slíbilo to ministerstvo dopravy,“ doplnil informace mluvčí Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta.

Chtějí postupovat společně

Hejtmani z celé republiky chtějí v zamýšleném projektu postupovat společně, aby měli větší šanci získat prostředky z evropských peněz. To by znamenalo, že už by cestující nemuseli na hranicích kraje přestupovat z vlaku do vlaku jako se někde tak děje. “U nás tyto problémy nemáme, na hranicích našeho kraje se nepřestupuje. Naopak některé linky byly propojeny a s ostatními kraji je vždy dohoda na objednávce přes hranice kraje,“ vysvětluje Jeřábek.

Nová vozidla, spolufinancovaná z EU, nevyjedou na trať dříve než za dva tři roky. Výroba a jejich schválení podléhá totiž náročnému procesu. Nové vlaky budou i dost drahé. Například nejmodernější regionální vlak v Česku, souprava Desiro, stojí asi osmdesát milionů korun. Za uvažované čtyři miliardy by kraje koupily padesát takových vlaků.

Páteřní linka

Jak chystanou vizi vidí Ústecký kraj ve vztahu k Děčínsku? Vedoucí dopravní obslužnosti krajského úřadu uvedl konkrétní příklad: do Děčína by zasahovala páteřní linka, na níž by byla nová vozidla nasazena. Šlo by o linku Děčín – Ústí – Most – Chomutov-Kadaň. Pokud by kraj nový projekt nerealizoval, uvažuje vypsat výběrové řízení na provoz vlaků podobných parametrů z regionálního operačního programu.

Železniční dopravu pro kraje v současnosti obstarávají převážně České dráhy. Také letos s nimi Ústecký kraj uzavřel smlouvu, a to na částku ztráty ve výši 435 milionů korun. Vloni poprvé přistoupil k tomu, že společnost sankcionoval za zpoždění vlaků. Rovněž letošní smlouva s drahami obsahuje takové sankce.

NAĎA KOCÁBKOVÁ