Je horký červencový den, který většina lidí tráví u vody nebo někde ve stínu. Františkovem ale projíždí jedno hasičské auto za druhým, desítky převážně dobrovolných hasičů se vydávají do lesa za železniční tratí. Na pomoc jim přilétá i vrtulník. Jenže řada aut k požáru nemůže, nevejde se totiž do viaduktu, který je jedinou přístupovou cestou do části obce za tratí.

„To byla poslední kapka. Dlouhodobě jsme si dopisovali s vedením správy drah, aby přejezd vrátili. Podle mne ten požár v rozhodování hrál svou roli,“ řekl starosta Františkova nad Ploučnicí Libor Bzura.

Ani před rekonstrukcí viaduktu se vysoká auta hasičů do podjezdu nevešla. Využívala ale přejezd, který byl přímo ve stanici. Ten při rekonstrukci zmizel. Železničáři se hájí tím, že obec s podobou opravy souhlasila. Podle Bzury však nikdo z projektu nevyčetl, že silnice za viaduktem bude tak prudce stoupat. Dříve tu podle něj tak prudké stoupání nebylo.

SŽDC nechala udělat pokus, zda auta hasičů pod tratí skutečně projedou. Bez problémů se pod něj vešla tatra profesionálních hasičů, stejně jako jejich scania. Auto benešovských hasičů, kteří to mají do Františkova nejblíže, ale projelo už jen těsně, starší tatry využívané řadou jednotek dobrovolných hasičů se pod viadukt nevešly.

A právě dobrovolní hasiči zasahují u velkých lesních požárů nejčastěji. Při červencovém požáru, který hasiči vyhodnotili jako jeden z největších v celé republice během prvního prázdninového měsíce, pomáhali s jeho likvidací jednotky i ze sousedního kraje. Pod viadukt se nevejde ani třicetimetrový žebřík Baumar.

Po těchto problémech by ale měly být případné zásahy hasičů v lesích nad Františkovem jednodušší. Možnost překonat trať mezi Děčínem a Českou Lípou se totiž vrátí. „Ve stanici nebude vybudován přejezd, ale služební manipulační přejezd, který bude stabilně uzamčený a obsluhovaný výpravčím. Ten v krajních případech umožní přejezd vozidel integrovaného záchranného systému,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš s tím, že by měl být hotový přibližně do poloviny října.

Přejezd tak nebudou moci například využívat zemědělci, kteří by se potřebovali dostat kratší cestou na pastviny za tratí. Podle Libora Bzury není mrtvá ani myšlenka na zahloubení viaduktu, kterým by pak projela i vysoká auta.