Cestující, vítejte v budoucnosti! Koleje v Ústeckém kraji začaly brázdit nové vlaky – Panteři. Lidé využívající vlaky mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Mostem se ve středu konečně dočkali moderních osobních vlaků. České dráhy totiž nasadily místo až 40 let starých souprav nové elektrické jednotky řady 440, označované komerčním názvem RegioPanter.

Do Ústeckého kraje jich má postupně přijít sedm, dohromady za 952 milionů korun. Nová vozidla nasadí České dráhy také na trať spojující Děčín se Sluknovským výběžkem, kam mají přijít dvoudílné dieselové jednotky řady 844, pojmenované RegioShark. Dráhy mají na vozidla přislíbeno 40 procent ceny z Regionálního operačního programu Severozápad.

„Vypadají parádně, hlavně uvnitř je to moc hezký," hodnotil ve středu na děčínském hlavním nádražím, kam nové vlaky poprvé přijely, jeden z cestujících. „S těmi starými se to vůbec nedá srovnávat."

Nové vlaky jsou nejen pohodlnější, ale díky nižší hmotnosti také ekonomičtější. Bonusem je i wi-fi připojení k internetu. Zatím pojedou na lince z Děčína do Mostu čtyři páry vlaků denně, tedy zhruba na každém čtvrtém spoji.

„Všechny jednotky budou mít České dráhy dispozici v říjnu 2013," uvedla mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Sedm jich bude jezdit v Ústeckém kraji, 12 dalších v jiných částech země. Rok 2013 není náhodný – tehdy končí čerpání peněz z takzvaných regionálních operačních programů (ROP), z nichž chtějí ČD dostat 40 procent pořizovací ceny, v případě Ústeckého kraje tedy asi 381 milionů korun. Proplácení peněz z ROP Severozápad je ale kvůli sérii skandálů pozastaveno a Evropská komise uvažuje o sankcích v řádu desítek procent, které by podle jedné verze vraceli sami žadatelé.

Z ROP Severozápad byly slíbené i peníze na druhý typ, dvoudílný RegioShark. Těch má přijít do regionu osm, jeden za zhruba 62 milionů korun. ČD je plánují nasadit jednak na návazné podkrušnohorské lince do Karlových Varů, jednak na Děčínsku. Tam by měly nahradit regionovy i pronajaté jednotky typu Siemens Desiro od německých DB.

Novým motorákům od polského výrobce PESA záhy začali fanoušci říkat žraloci. Odtud také pochází oficiální název RegioShark. Ten  je zcela novým částečně nízkopodlažním vozidlem. Dvoudílné vozidlo o délce 43,7 metrů pojme celkem 240 cestujících z toho 120+15 sedících. Žraloci nevyjedou pouze do Šluknovského výběžku, ale budou obstarávat i ostatní regionální dopravu, včetně té přeshraniční. V budoucnu se s nimi totiž počítá i na linku vedoucí z Děčína přes Bad Schandau a Sebnitz do Dolní Poustevny.

Panter bude jezdit trasu Děčín-Most
Cestující se mohli poprvé ve středu na lince z Děčína do Mostu svézt novou elektrickou jednotkou řady 440, označované RegioPanter.  Panteři budou jezdit na této trati každé pondělí až pátek z Děčína do Mostu v 6:28, 10:28, 14:28, 18:28. V sobotu, neděli a svátky pak Panteři pojedou z Děčína do Mostu v 8:28, 12:28, 16:28 hodin.  V moderním vlaku se cestující mohou těšit na bezbariérové nástupní prostory. Maminky s kočárky, vozíčkáři i cestující s koly najdou pro sebe vyhrazená místa. Vlak má klimatizaci, moderní informační systém  a dokonce i Wi-Fi připojení. Moderní toalety  mají uzavřený systém a jedna toaleta je vybavená pultem pro přebalování kojenců. Všechna místa v 1. třídě a vybraná místa ve 2. třídě jsou vybavena elektrickými zásuvkami. Panter měří  79,4 metru a má celkem 3 vozy. Ve vlaku může cestovat 9 lidí 1. třídou , 2.třídou  pak 232. Panter dosahuje maximální rychlosti 160 km/h.