Vyjet na konci zimy na silnice Šluknovska představuje pro řidiče zkoušku trpělivosti. Taky musí umět dobře kličkovat. Silnice jsou totiž plné děr. U některých děr řidičům dokonce hrozí, že si zničí auto.
„Snad nejhorší je situace mezi Rumburkem a Šluknovem v okolí Valdeku," říká řidič Lukáš Scháněl. „To je normální slalom, díra vedle díry," dodává.
Rozmlácené silnice jsou ale i v západní části Šluknovského výběžku. Například podle Veroniky Matouškové jsou silnice až do Velkého Šenova plné děr.
„A že by se tomu dalo vyhnout, to fakt ne," říká čtenářka Děčínského deníku.
Místní obyvatele ale mizerný stav silnic nijak nepřekvapuje.
„Takhle bídně do tady vypadá vždycky na jaře," říká třeba Blanka Vargová ze Šluknova.
Na špatný stav silnic upozorňuje i starosta Josef Zoser. Podle něj na tom ale v Česku nesme tak špatně, jako například v zemích bývalého Sovětského svazu.
„Myslím si, že stav silnic určitě není dobrý. A to nejen na Šluknovsku. Je pro mne nepochopitelné, jak je možné, že na dva, tři roky staré silnici první třídy jsou na krátkém úseku tři velké díry. Ale je pravda, že jsem viděl i horší silnice. Třeba v Uzbekistánu nebo Tádžikistánu," říká starosta Jiřetína pod Jedlovou a předseda Sdružení pro rozvoj Šluknovska.
Drtivá většina silnici, na které si v těchto dnech řidiči stěžují, je druhé a třetí třídy. Tyto silnice patří Ústeckému kraji. Ten plánuje investovat v letošním roce do oprav jejich silnic sto milionů korun. Část těchto peněz by měla putovat také na záplatování výtluků.
„Přesný seznam silnic, které opravíme, budeme znát přibližně v polovině dubna. Obvykle Ústecký kraj dával na opravy silnic padesát milionů, letos je to dvojnásobek," uvedla mluvčí ústeckého krajského úřadu Magdaléna Hanáčková.
Velkou část krajských peněz spolkne kompletní rekonstrukce silnice mezi Dolní Poustevnou, Lobendavou a Severní. Opraví jí vítěz tendru firma Eurovia za 34 miliony korun.
S rekonstrukcí přibližně osmi a půl kilometru silnice by měla začít stavební firma ve druhém čtvrtletí letošního roku. Kdy bude hotová ale není jasné. Záleží totiž na tom, kolik peněz bude mít letos krajský úřad k dispozici. V současné době totiž nemá peníze na celou rekonstrukci. Kromě silnice samotné se také upraví zhruba 900 metrů silnice na cyklostezku.
„Je to pro nás velmi důležité, protože ta cesta je v zoufalém stavu. Navíc je hodně využívána. Vždyť na přechodu Dolní Poustevna Sebnitz ročně projde na milion lidí," říká starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.
Poustevna usiluje i o opravu silnice do Vilémova, kterou by místní rádi přeřadili mezi silnice druhé třídy. Oprava jednotlivých silnic na Šluknovsku by mohla podle Jemelky pomoci i v boji s nezaměstnaností, která trápí celý Šluknovský výběžek. „Doprava je grund v boji s nezaměstnaností v našem regionu. Když už je od nás všude daleko, tak ať aspoň lidé jezdí po slušných silnicích," říká Jemelka.
Již loni se opravy a rozšíření dočkala část silnice mezi Děčínem a Šluknovskem v Lísce. Oprava vyšla na stovky milionů.
Na kvalitu silnic si ale lidé nestěžují jen na Šluknovsku. Například v Děčíně jsou řidiči nespokojeni s kvalitou silnic na Letnou a do Želenic. „Dělnická. Jedním slovem hrůza," říká Štěpán Kybal. Podle Martiny Pleskačové a Simony Oborníkové je naopak nejhorší silnicí Slovanská ulice, která vede od křižovatky s Dělnickou na Letnou. Jako problémová bývá označována také Oblouková ulice spojující Staré Město a centrální pravobřežní část Děčína. Ta se dokonce na některých místech propadá.
Děčín počítá ve schváleném rozpočtu na opravy silnic s mostků s částkou přes jedenáct milionů korun. Podobně je na tom Varnsdorf.
FOŤTE! Jaká díra je nejhorší?
Silnice jsou po zimě plné děr. Pokud jste na svých cestách „potkali" nějakou velkou, vyfotografujte ji
a pošlete na náš redakční email: decinsky@denik.cz.
Všechny došlé fotografie zveřejníme na našem webu www.decinskydenik.cz. Můžete tak prostřednictvím Děčínského deníku varovat ostatní řidiče, na jaké úseky silnic si mají dávat v těchto dnech pozor.