Jaký bude mít spojka přínos pro Děčín? Z Ústecké ulice by měla spojka vyvézt tranzitní dopravu, snížit hlučnost a prašnost v obytné zástavě. Zjednoduší dopravu kolem kruhového objezdu u Tesca a vyřeší komplikovanou křižovatku u Pětimostí, kde se často stávají nehody.
„Já jsem tady bydlela někdy v letech 1978 až 1982. A pamatuji si, jak se již v těchto letech připravovaly podklady pro územní rozhodnutí. Spousta lidí se z této oblasti odstěhovala, byly zde činžovní domy. Prostě to zde normálně žilo. Jenže bylo jen územní rozhodnutí a pak byl dlouho, dlouho klid," vzpomínala při slavnostním zahájení stavby Vilsnické spojky děčínská primátorka Marie Blažková.
„S úžasem jsem se díval na to, že územní rozhodnutí pro tuto spojku bylo získáno již v roce 1989. Takže Ústecký kraj je kraj, kde sbíráme samé rekordy," uvedl ve čtvrtek odpoledne v Děčíně ministr dopravy Dan Ťok s tím, že se nikdo nechce vzdát svých pravomocí. Což podle jeho názoru způsobuje smrtící koktejl a je jednou z hlavních příčin, proč v České republice trvá postavení nejen silnic tak dlouho.
Jen v posledních letech totiž zažila Vilsnická spojka několik odkladů. Jednou to bylo kvůli nedostatku peněz, jindy zase kvůli nevypořádaným majetkovým vztahům u pozemků, do kterých spojka zasáhne.
„Pořád nevěřím, že se to opravdu začne stavět," říká řidič Jaroslav Tomek, který přes Děčín často projíždí.
Teď už by mělo být vše vyřešeno. Vilsnická spojka bude dlouhá přesně 1 878 metrů.
„Celá ta stavba, i když měří jen necelých 1900 metrů, je rozdělena na 113 samostatných stavebních objektů," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Kromě úlevy v dopravě má Vilsnická spojka ještě jiný význam. A to v dobách povodní, kdy velká voda pravidelně zaplavuje nájezd na Nový most a odřízne část města.
„Během povodní v roce 2002 jsme byli odříznutí. Tento způsob napojení Nového mostu (Vilsnická spojka – pozn. red.) zařídí, že již odříznuti nebudeme a doprava nebude v těchto místech kolabovat," říká primátorka Marie Blažková.
S kolapsem dopravy ale musí řidiči počítat zřejmě během stavby. A to především ve chvíli, kdy bude vznikat kruhový objezd u Pětimostí. Zatím není jasné, kdy začnou ve městě uzavírky. Stavební firma teprve připravuje harmonogram prací. Jako první se začne pracovat na přeložkách sítí, a to během října. Hlavní stavební práce by se pak měly rozběhnout na začátku příštího roku.
„Povinností zhotovitele je doložit přesný harmonogram, prozatím je na stole předběžný harmonogram. Kromě nezbytných administrativních věcí o harmonogramu bude rozhodovat také počasí, které do něj samozřejmě nemáme zahrnuto. Budeme se snažit při omezování dopravy, aby při nepřízni počasí bylo možné zprůjezdnit tu část, kde nebude možné v danou chvíli stavět," ujišťuje předseda představenstva stavební firmy Silnice Group Karel Rypl.
Vilsnická spojka je součástí komplexního řešení dopravy v Děčíně. Jeho další částí by měla být Folknářská spojka, která by měla ulevit velké části Děčína. Vyvedla by totiž dopravu ve směru na Šluknovsko a Liberec z ulic města. Její stavba je ale zatím v nedohlednu.
„V současné době hledáme ideální variantu pro vedení silnice I/13 mezi Děčínem a Libercem," uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Podle dlouhodobých plánů by se tato silnice měla stavět někdy kolem roku 2030.
Vilsnická spojka je součást komplexního řešení dopravy vzniklého před mnoha desítkami let. Z celého komplexu staveb v současné době stojí pouze Nový most. Kromě něj a Vilsnické spojky měla být jeho součástí i tak zvaná Folknářská spojka odvádějící velkou část dopravy z Kamenické ulice, která v současné době funguje jako výpadovka na Českou Kamenici, Šluknovský výběžek a Liberec. Vilsnická spojka má odvést z města dopravu na Ústí nad Labem. U Pětimostí vznikne velký kruhový objezd, auta mířící z Nového mostu na Ústí nad Labem pojedou po vysoké estakádě. Samotná spojka bude postavena v místech, kde v minulosti vedla ulice Práce, která byla kvůli stavbě spojky již před více než dvaceti lety zdemolována.