Pořídit si něco, co hned tak na světě někdo nemá, není nesplnitelným snem. Přesvědčit se o tom můžete  ve firmě  Mikov Mikulášovice. Podnik s více než dvousetletou tradicí nožířské výroby začal nabízet milovníkům exkluzivit takzvané investiční rybičky.

„Střenky  nože jsou vyrobené z masivního zlata  a v oku je vsazený český garnát. Ostatní součásti jsou z damascenské oceli," popsal unikátní výrobek generální ředitel mikulášovické firmy Miloš Pařík. Kdo chce exkluzivitu, musí sáhnout hlouběji do kapsy. Za  investiční rybičku totiž zaplatíte 168 tisíc korun. Zatím se tímto výrobkem může pyšnit šest vlastníků. Sedmý na zhotovení svého certifikovaného nože čeká.

Nožíky v podobě rybičky jsou vůbec nejznámějším produktem mikulášovické firmy. Tradice tamní nožířské výroby se začala psát v roce 1794.

„Po privatizaci v devadesátých letech minulého století se tady vlastníci podniku měnili. Bohužel, nepodařilo se uchovat v archivní vzorkovně starší výrobky. Dalo nám tedy dost práce získat dostatek exponátů k tomu, abychom mohli přiblížit historii zdejší produkce prostřednictvím vytvořené expozice," poznamenal generální ředitel.

V muzejních vitrínkách je skutečně co obdivovat. Historii fortelné práce, která živila několik generací a zaměstnávala často celé rodiny, přibližují stovky exponátů. Blyštivých i těch, na kterých zapracoval zub času. Jestliže se v posledních letech firma zaměřuje především na kvalitu a už zmiňovanou exkluzivitu, v éře plánovitého hospodářství to bylo poněkud jinak. Spíše než v kusech se výroba vykazovala v tunách.

Své o tom vědí lidé, kteří před desítkami let pracovali v expedici. S úsměvem i rozpaky vzpomínají na plnění zakázek pro tehdejší Sovětský svaz. Levnější nože se házely lopatou do připravených kontejnerů a pak putovaly na východ.  I taková byla minulost podniku Mikov. Svého času měl  1 200 pracovníků, kteří se podíleli na výrobě nožů a kancelářských potřeb nejen v Mikulášovicích, ale i v Benešově nad Ploučnicí, České Lípě, Mostě, ve Slaném a jinde.
„Teď  zaměstnáváme  60 lidí. Nesou dál štafetu řemeslné tradice a kvality, což není vzhledem ke konkurenci v oboru zrovna snadné. Svědčí o tom i stoupající zájem o naše výrobky a věříme, že i naše muzeum s nabídkou současné produkce  v sousední prodejně bude často navštěvovaným místem," řekl obchodní ředitel Ladislav Bezděk.  Sám do muzejní expozice přispěl několika kousky z vlastní sbírky a nebo zapůjčením od přátel.