V Děčíně už zase padají skály. O víkendu se ze svahu nad železničním tunelem u odbočky na Červený vrch kromě drobnějších kamenů utrhla větší část pískovcového masivu. Balvan dopadl na silnici vedoucí do Přípěře a dále do Dolního Žlebu. Tam se od soboty motoristé dostávají objížďkou po komunikaci pod Tyršovým mostem.

„Část vozovky pod skálou jsme z bezpečnostních důvodů nechali okamžitě uzavřít a automobilový provoz odklonili na pobřežní spojovací silnici,“ vysvětlila jedno z prvních opatření vedoucí oddělení dopravy děčínského magistrátu Jana Kohoutová.

Vzhledem k riziku, že se vodou nasáklý pískovec bude dál trhat a uvolňované kameny budou i stálou hrozbou pro motoristy i pěší, doporučil přivolaný statik okamžitou sanaci narušeného svahu. Proto hned v pondělí časně ráno na místo dorazila četa pracovníků z ústecké společnosti AZ Sanace. Ze všeho nejdřív se pustili do odstranění několika stromů a náletů dřevin.

„Tyhle porosty někdy pádům kamenů dokáží zabránit, ale jejich kořenový systém pískovcové masivy také narušuje. Zřejmě i v tomto případě kořeny stromů sehrály svoji nepříznivou roli,“ poznamenal stavbyvedoucí ústecké firmy Václav Šavr.

Zpočátku si ústečtí stavbaři vystačili s železnými pajcry, kterými shazovali dolů na silnici ve svahu volně ležící balvany. Pozdější zásahy se už neobešly bez kompresoru a pneumatického kladiva.

„Musíme odstranit ty části skály, které by se dříve či později samy uvolnily a byly by novou hrozbou pro automobilový provoz na zdejší silnici,“ vysvětlil důvod nasazení účinnější mechanizace technik AZ Sanace Petr Škvára krátce poté, co se na laně spustil ze svahu na uzavřenou vozovku. Tam už postával přistavený velkoobjemový kontejner, který se začal zaplňovat pokácenými dřevinami i shozenými balvany.

V danou chvíli nikdo nemohl s určitostí říci, jestli v některých místech tamní skalní bloky vykazují takovou nestabilitu, že by si jejich zabezpečení vyžadovalo dlouhodobější zá­sah.

„Došlo tady k havarijní situaci, se kterou se snažíme co nejrychleji vypořádat. Kromě odstranění dřevin a uvolněných balvanů tady ještě instalujeme speciální sítě a zábrany, které pak zachytí drobnější kameny a zabrání tak jejich pádům na silnici,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Ujfaluši.

Rozsah započatých sanačních prací ve svahu, kterým prochází železniční tunel, nebude vyžadovat žádné omezení vlakového provozu. Jeho bezpečnost nestabilní skála ani neohrožuje.

„Chceme, aby se veškeré práce na odstranění té havárie podařilo zvládnout co nejdříve. Zatím mohou motoristé na Dolní Žleb i v opačném směru projíždět spojkou pod Tyršovým mostem. Jenže během několika dnů může tuto pobřežní cestu zaplavit voda a pokud by do té doby ještě nebyla průjezdná horní silnice pod skálou, život lidí v Přípěři a dalších navazujících částech města by se zkomplikoval nucenými objížďkami. Po nich by pak museli v případě potřeby projíždět i hasiči nebo záchranka,“ vysvětlil vedoucí odboru životního prostředí děčínského magistrátu Jiří Hykš.

Vodohospodáři rychlé zatopení vozovky pod děčínským Tyršovým mostem ale zatím neprognózují. „Ta silniční spojka se ocitá pod vodou při stavu řeky na ústeckém vodočtu okolo čtyři sta třiceti centimetrů. Zatím máme hladinu na třech metrech osmdesáti a ten stav by měl být ještě několik dnů setrvalý,“ hlásil v pondělním poledni technik děčínského střediska Povodí Labe Jiří Mach.

Jestli bude odstranění nebezpečných skalních partií nad železničním tunelem u děčínského Tyršova mostu na delší dobu ukončenou sanací a nebo budou další zásahy pokračovat, o tom rozhodnou odborné statické a geologické posudky.

Zcela jasnou otázkou není ani to, kdo zaplatí stávající sanační zásah. Práce sice objednal děčínský magistrát, ale týkají se vlastně území, kterým vede železnice.

„I touto záležitostí se budeme zabývat, ale zatím není prvořadá. Prioritou teď je riziko skalního řícení zažehnat a zajistit bezpečný průjezd po silnici pod svahem,“ tvrdil šéf magistrátního odboru životního prostředí Jiří Hykš.