Klapavý rachot koles a mohutný zvuk lodní sirény zná téměř každý Děčíňák. Nyní bude moci poznat i to, odkud tyto zvuky vycházejí. Beskydy, poslední zadokolesový remorkér na Labi, jehož osud ještě před pár lety visel na vlásku, se totiž otevře veřejnosti. Poprvé na začátku června.

O možnosti alespoň občasného otevření památkově chráněných Beskyd veřejnosti se začalo mluvit loni na podzim. V závěru minulého týdne dotáhlo Ředitelství vodních cest (ŘVC), kterému unikátní loď patří, a děčínské oblastní muzeum své snahy do konce a podepsaly memorandum o spolupráci.

„Beskydy zůstanou i nadále živou lodí a budou stále sloužit na řece. Jednou za tři týdny nebo za měsíc budou otevřené veřejnosti,“ řekl ředitel oblastního muzea Vlastimil Pažourek. Právě to, že se bude jednat o živou památku, je neobvyklé. Většinou jsou podobné muzeální lodě vyřazené z provozu a slouží pouze pro prohlídky.

Poprvé by se tak návštěvníci mohli na remorkér Beskydy podívat v neděli 2. června.

„Loď přistavíme na můstek pod děčínským zámkem, protože musíme umožnit bezpečný přístup na loď. A to v loubském přístavu není možné,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Přímo na palubě lodi se budou lidem věnovat průvodci, kteří jim ukážou nejen horní palubu s kormidelnou, ale také podpalubí. Tedy strojovnu nebo společenskou místnost. V té chce muzeum časem promítat film, který by se věnoval Beskydům.

Později by měly přibýt na lodi také panely popisující nejen samotnou loď, ale i historii plavby na Labi. Většími úpravami ale plavidlo neprojde. „Ta loď je v zásadě bezpečná. Pokud se lidé budou chovat ohleduplně, neměli by spadnout do vody,“ řekl Bukovský.

Přestože Beskydy letos oslaví 62. narozeniny, na důchod zatím rozhodně nepomýšlejí. A ani nemohou. Na Labi jsou totiž nenahraditelné, především za nízkých vodních stavů. Při nich pomáhá ŘVC lodím zadarmo.

„Loni Beskydy pomáhaly přípřeží hned šedesátkrát proplout lodím náročný úsek mezi Hřenskem a Ústím nad Labem,“ popsal práci remorkéru Jan Bukovský. Během nejvytíženějších měsíců zvládly Beskydy deset až dvanáct přípřeží za měsíc. To se podepsalo na jejich technickém stavu a tak musely letos na dvouměsíční opravu do křešických loděnic.

Kromě toho remorkér pomáhá lodím, které při své plavbě uváznou. V posledních letech byl asi nejznámějším případem vyprošťování lodi Albis, která se vzpříčila o pilíř jednoho z drážďanských mostů.