Vymazat spáry, udělat izolaci z jílu nebo opravit parapety. Jeden z nejstarších mostů v Ústeckém kraji čeká oprava. Pokud vše půjde dobře, pustí se dělníci do Ovčího můstku v Děčíně ještě letos.

Vysoce klenutý most přes Jílovský potok byl dlouhé roky bez zásahů. Nyní jej čeká generálka. „Obnova mostu spočívá v očištění celé kamenné konstrukce, v odstranění a vyčištění spár s nesoudržným pojivem či spár bez pojiva,“ popsala plánované práce mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Kromě toho bude nutné při opravě doplnit chybějící části nosné konstrukce a doplnit čelní a parapetní kamenné zídky a kamenné římsy. Na úplný závěr pak dostane mostek novou dlažbu.

Na přípravu projektu obnovy neobvyklého a vzácného mostu se podíleli také odborníci z Národního památkového ústavu. Ovčí můstek je totiž kulturní památkou. „Při jeho obnově budou použité dobové stavební metody a materiály. Například o izolaci mostu se postará jílová vrstva,“ připomněla památkářka Alena Sellnerová, která bude dohlížet i na průběh samotné opravy.

Kdy se dělníci do rekonstrukce Ovčího můstku pustí, zatím není jasné. V jeho těsném sousedství totiž v současné době probíhá stavba nového mostu na silnici spojující Teplice, Děčín a Liberec. Ten měl být původně hotový už loni na podzim, později se mluvilo o finiši do konce ledna, nyní je termín posunutý na konec května. Vzhledem k malému prostoru v okolí historického mostu a pohybu těžké techniky totiž není možné začít s opravou mostku dříve, než bude hotová velká stavba přes Jílovský potok.

Historický Ovčí můstek v Děčíně čeká oprava.

„Doufáme, že se květnový termín podaří dodržet. Pokud by totiž stavba sousedního mostu skončila později než v květnu, ohrozilo by to dokončení oprav Ovčího můstku ještě letos,“ dodala památkářka Sellnerová.

Oprava Ovčího můstku by měla vyjít na přibližně půl druhého milionu korun. Jen menší část z této částky chce Děčín, kterému most patří, zaplatit ze svého. Zastupitelé totiž na svém posledním zasedání schválili podání žádosti o dotaci z programu na obnovu památek ministerstva kultury.

„Město požádalo o dotaci ve výši téměř 1,3 milionu korun. Dalších více než 250 tisíc korun by přidal Děčín ze svého rozpočtu,“ uvedla mluvčí Markéta Lakomá.

Osmnáct metrů dlouhý most překlenul v téměř sedmimetrové výšce Jílovský potok v roce 1561 zásluhou Günthera z Bünau, který plánoval rozšířit své pastviny. Právě odtud pochází jeho dnešní název, který navazuje i na pověst spojenou s jeho vznikem. Vypráví, že Günther z Bünau oslovil i okolní sedláky, aby se na stavbě podíleli. Ti to ale odmítli, a tak Günther nechal most výrazně vyklenout, aby po něm nemohly projíždět vozy.

Skutečný důvod jeho neobvyklého, půl druhého metru vysokého prohnutí je ale mnohem praktičtější. Mělo totiž chránit most před povodněmi, které se čas od času Jílovským potokem prohnaly.

Až do 19. století byl jediným přemostěním Jílovského potoka v této tehdy zcela okrajové části Podmokel. Pak zde byl v jeho těsném sousedství postaven nový silniční most, který na konci 20. let nahradil jiný. Ten sloužil až do loňského roku, kdy jej silničáři strhli a staví v pořadí už třetí most pro automobily přes potok.