Loď, kterou k výuce využívá děčínská Střední škola lodní dopravy a technických řemesel, čeká rekonstrukce celkově vyčíslená na 12 milionů korun. V první fázi, která vyjde na šest milionů, se provedou nejnutnější práce k zajištění funkčnosti plavidla. Polovinu této částky dá Ústecký kraj, druhou má pokrýt přislíbená dotace ministerstva financí. Velkou část prací zvládnou udělat studenti školy.

Opravy vyjdou 
na 12 milionů

Mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková uvedla, že celkový rozpočet oprav je 12 milionů, v rámci první etapy mají být odstraněny největší nedostatky.

„Aby loď mohla být znovu zapsána do registru a byly splněny podmínky hygieny," řekla. Dílenská loď je totiž 
v současné době v provozu jen díky výjimce. Tu ale může mít jen určitou dobu.

V rámci těchto oprav bude například zhotovena nehořlavá podlaha, šatny a sociální zařízení projdou celkovou rekonstrukcí, vzniknou tu dvě odborné a jedna multimediální učebna, vymění se rozvody ústředního topení a vody, loď bude vybavena požární signalizací a dostane nový nátěr.

„Jako první musíme opravit elektroinstalaci. Bez té bychom loď nemohli v žádném případě dále provozovat. Vedení elektřiny má například jiné barevné značení, než jaké by mělo mít podle platných českých norem," popisuje jeden z problémů zástupce ředitelky školy Rudolf Špaček.

Třicet let stará 
loď z Polska

Loď byla postavena před necelými třiceti lety v polském Plocku a svými rozměry je největší svého druhu v republice. Na délku má bez několika desítek centimetrů 85 metrů, na šířku i výšku kolem deseti metrů.

Doba vzniku za minulého režimu také odpovídá  možnému využití lodě. V případě válečného konfliktu totiž měla sloužit jako opravna lehkých zbraní a práci na ní mělo najít přibližně sedm desítek lidí.

Do Děčína se loď dostala přibližně před deseti lety, kdy se ji podařilo díky pomoci kraje koupit.

„Tehdy jsme měli spočítáno i to, na kolik by nás vyšla nová loď. A dostali jsme se na částku přibližně sta milionů. Což je víc než desetkrát více, než kolik nás tehdy stála současná loď včetně nezbytných oprav," vysvětluje zástupce ředitelky.

Školní dílenská loď kotví 
v děčínském zimním přístavu v Rozbělesích, je v majetku kraje. Bubeníček upozornil, že loď musí splňovat podmínky funkčnosti přesto, že je napevno ukotvená a k dopravě neslouží.

S opravou pomohou škole i učni

„Vzhledem k tomu, že škola vyučuje kromě strojírenských oborů i obory typu zedník, instalatér a malířské a natěračské práce, je schopna zajistit naprostou většinu prací svépomocí," dodala Hanáčková. Práce by měly být zahájeny ještě v letošním roce.

„Kraj udělal vstřícný krok, za který jsme moc rádi. Bez něj bychom totiž nemohli rozjet ani první etapu. Teď  bude záležet i na tom, jak se zachová ministerstvo," oceňuje přístup zřizovatele Rudolf Špaček.

Druhá etapa oprav, která by měla vyjít stejně jako ta první na přibližně šest milionů, se bude uskutečňovat postupně, v závislosti na dostupnosti finančních prostředků.

„Ve druhé etapě chceme vybudovat na lodi učebny podle moderních standardů. Žáci by se zde měli například učit práci s radary, které dnes využívá čím dál větší množství lodí, jezdících po evropských řekách," říká Rudolf Špaček.

Kromě toho by se mělo dostat také na nový nátěr lodi, ten stávající je na první pohled už ve špatném stavu. Loď ale kvůli tomu nebude nutné odtáhnout  do suchého doku. Podle odborníků je totiž nátěr pod hladinou vody v pořádku, natřít je nutné pouze část nad vodou a okolo hladiny.