Po téměř třech letech by měla být ještě letos zcela průjezdná silnice z Hřenska do Saska. Zmizí z ní totiž dva velké kameny, které před lety spadly ze skal a blokují jeden jízdní pruh.

„Gabonové lože, které blokuje silnici, by mělo být odstraněno do listopadu. Pokud se tedy nestane něco neočekávaného," říká ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko Petr Benda.

Kameny spadly téměř přesně rok po sobě v letech 2009 a 2010. Od té doby blokují silnici do sousedního Saska. Ministerstva životního prostředí a dopravy se totiž nebyla schopna dohodnout na tom, kdo má odstranění kamenů a sanaci skal zaplatit. „Spor mezi resorty je rozhodnut. Nicméně došlo k jednání mezi ministerstvy a ta se dohodla, že ačkoliv jsme spor vyhráli, tak si sanaci vezmeme za své," vysvětluje Benda. Správa národního parku totiž již přihlásila projekt sanace skal do Státního fondu životního prostředí a v případě jejího stažení by bylo nutné celé kolečko opakovat.

„Proto jsme se dohodli, že budeme v projektu pokračovat a spoluúčast zajistí ministerstvo dopravy," dodal ředitel národního parku.

Menší z kamenů skončí nakonec v Krásné Lípě, kde se stane součástí venkovní expozice před budovou správy národního parku.
Za spory o to, kdo má správně kameny odstranit, stojí prý naše legislativa, která je nejednoznačná. Tvrdí to náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař.

„Dva roky jsme hledali cestu, která nebude sporem. Naše legislativa je skutečně v situaci, kdy nemáme jednoduchý jízdní řád. A to platí i v případě, kdy se příroda rozhodne shodit kámen z pozemku Správy národního parku na pozemek Ředitelství silnic a dálnic. Není pochyb, že obojí je ve vlastnictví státu a není fér vůči lidem, že státní správa začne vést spory, hledat judikáty a soudí se," říká náměstek ministra životního prostředí s tím, že ale chápe postoje úředníků obou institucí, protože žádná nemá prostředků nazbyt.

Celkem si odstranění balvanů  a sanace skal vyžádá 32 miliony, které z 90 procent pokryje evropská dotace, zbývající více než tři miliony pak ministerstvo dopravy.

„Jsem rád, že na tento projekt byly použity prostředky z evropských fondů. Protože to je přesně to, čemu by měly evropské fondy sloužit. Ne na inzeráty o vzdělanosti v novinách, ale na nějakou zátěž, která je dána prostředím. A objektivně vznikla i chováním člověka," uvedl Tomáš Tesař.

V místě, kde kámen spadl, přímo nedaleko ústí řeky Kamenice do Labe, byl totiž v minulosti  pískovcový lom a část skály byla odstřelena při budování silnice do Německa ve 40. letech minulého století.

Podle hřenského starosty Jana Havla bude jejich odstranění pro obec velká úleva, protože si do Hřenska opět najdou cestu turisté, kterých jezdí poslední dobou méně.

„Konečně bude mezinárodní silnice plně průjezdná a tím pádem to přinese příliv turistů. Příští turistická sezóna proto musí být lepší a doufáme, že se to projeví i na našich soutěskách," říká starosta a připomíná jedno z největších lákadel pro turisty.

Odstraněním kamenů ze silnice a zajištěním skal nad nimi ale práce na skalách ve Hřensku nekončí.

„Jeden projekt na skály na pravém břehu Labe už je v podstatě hotov. Pouze čekáme na vyjádření Úřadu pro hospodářskou soutěž, k němuž se jeden účastník výběrového řízení odvolal.  Jakmile budeme mít výsledek, tak okamžitě začínáme, buď s pracemi nebo novým výběrovým řízením," nastínil nejbližší budoucnost Tomáš Tesař.

Další projekt, který se připravuje a týká se zajištění skal na levém břehu Kamenice, je ve fázi přípravy projektové dokumentace.