Více než sto let chodili lidé po ocelové lávce přes východní nádraží. Pokud chtějí ještě zažít procházku po vrzajících prknech nad desítkami kolejí, mají dnes poslední možnost. V pátek radnice lávku zavře a stavební firma ji o víkendu strhne. Místo ní do konce roku vyroste nová betonová.

Dílek po dílku začnou dělníci rozebírat starou ocelovou konstrukci. Už v polovině tohoto týdne stavěli pod lávkou pomocné konstrukce, které jim budou při demolici přemostění kolejiště pomáhat.

Město se do demolice lávky vedoucí z Kamenické na ulici 17. listopadu pouští kvůli jejímu havarijnímu stavu, a to po mnoha letech příprav. Další možností bylo zrušení lávky. „Lávku hojně využívají jak chodci, tak cyklisté. O jejím zachování nebylo nejmenších pochyb a je jasné, že její uzavření, byť na dobu rekonstrukce, zasáhne do přesunu mnoha děčínských občanů za prací či do školy,“ řekla primátorka Marie Blažková s tím, že stav lávky byl neudržitelný.

„Celkové náklady činí více než 42 milionů korun. Na opravu se nám podařilo získat dotaci 31,4 milionu, zbývajících 11,2 milionu korun zaplatí město ze svého rozpočtu,“ doplnila mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Nejméně po zbytek letošního roku si tak budou muset stovky lidí najít jinou cestu na vlak. Panují přitom obavy, že si ji budou zkracovat přes kolejiště nákladního nádraží.

Východní nádraží mají snad všichni Děčíňané spojené právě s charakteristickou lávkou. A není divu. „Její stavba začala ještě před první světovou válkou, hotová byla v roce 1916,“ řekl ředitel Státního okresního archivu v Děčíně Jan Němec.

Původně byla Schwarze-brücke, jak se lávka v době svého vzniku jmenovala, mnohem delší. Její část ale padla při stavbě Nového mostu a původní ocelové vstupy nahradil beton, na jedné straně stočený do spirály. Ten je po třech desítkách let také ve špatném stavu a drolí se.

300 DNÍ OPRAV

Oprava by měla trvat od zahájení 300 dnů. Hotovo by tak mělo být do konce letošního roku. Rekonstrukce přinese ale také komplikace na dráze, například výluky na kolejích pod lávkou. Stavební firma je bude muset hlásit čtyři měsíce předem.

Řada odborníků považuje takovou masivní investici za zbytečnou. Podle některých by bylo možné současnou charakteristickou lávku zachránit. Na podobu nové lávky navíc město neuspořádalo architektonickou soutěž. „Podle mě je to ideální zakázka pro konstrukčně architektonickou soutěž. Být městem, tak ani o jiném způsobu neuvažuji,“ poznamenal například Karel Hájek z Katedry architektury stavební fakulty ČVUT.

Návrh nové podoby lávky tak zadal alespoň svým studentům v rámci seminární práce.