V některých ubytovacích zařízeních se již nyní plní rezervační systémy objednávkami na letní měsíce.

Jedním z ubytovacích zařízení, na které zvyšování cen energií tvrdě dopadlo, byl hotel Lužan v Rumburku. Tomu totiž elektřinu dodávala Bohemia Energy, která loni na podzim nečekaně ukončila činnost. „Ceny jsme kvůli růstu nákladů na vstupy museli zvednou asi o deset procent. Nechtěli jsme nijak zásadně zdražovat, ale růst energií musíme do ceny za ubytování promítnout,“ vysvětluje majitel Lužanu Lukáš Bernas. Kromě toho se na vyšší ceně promítá i postupná modernizace hotelu, jako je nákup nových postelí nebo výměna sprchových koutů. To hotel kvalitativně posouvá na vyšší úroveň.

Oproti tomu v hotelu Kortus na Vysoké Lípě zatím do ceníků ubytování nezasahovali. Ale ani v této turisticky velmi oblíbené lokalitě brzké změny, právě v návaznosti na ceny energií, nevylučují. „Zatím máme zastropované ceny do konce dubna. Jak budou následně vypadat ceny, bude záležet i na vyúčtování energií. Ale již nyní počítáme s tím, že si za ně připlatíme, vyšší ceny nám dodavatel oznámil předem,“ je smířený s vyššími úhradami majitel hotelu Jaroslav Kortus. Také v tomto hotelu již běží rezervace na léto. Porovnání s předcovidovými časy zatím nemají, protože první hosty tento hotel přivítal teprve před dvěma lety. „Věříme ale, že to bude jen lepší a lepší,“ dodává vysokolipský hoteliér.

V hotelu v pivovaru Falkenštejn v Krásné Lípě pro letošní rok zásadně změnili způsob tvorby cen. „Začali jsme využívat dynamických cen. Tedy v exponovaných termínech, o které je výrazně větší zájem, jsou vyšší. Naopak v méně vyhledávaných termínech jsou nižší. Celkově jsme ale kvůli relativně vyšším cenám nezdražovali,“ popisuje majitel Falkenštejna Jan Srb s tím, že letošní Velikonoce byly těmi nejúspěšnějšími za dobu existence hotelu.

Podle jeho zkušeností zatím lidé mají chuť cestovat a i chuť za cestování utrácet. Tomu se daří držet i personál, který prošel razantní obměnou loni na podzim. „V gastru ale pořád někoho sháníte. Ať již jde o přirozenou obměnu, nebo o posílení personálu na hlavní sezonu,“ přibližuje realitu turistického průmyslu Srb.

Podle Lukáše Bernase se v posledních dvou covidových letech velmi výrazně změnily rezervační návyky turistů. „Zatímco dříve si volné termíny zamlouvali i několik měsíců předem, dnes to mnohdy nechávají na poslední chvíli. Ale předpokládáme, že letošní sezona bude, stejně jako to loňská, dobrá,“ dodává majitel rumburského hotelu.