Například Centropol. „Aktuálně jsme korigovali cenu jednoho z našich produktů,“ potvrdil Aleš Pospíšil z ústecké společnosti. „Celkové roční náklady, které s sebou nesou i cenu distribuce, se u tohoto ceníku zvýší o necelých 10 procent. To by se ale týkalo jen nových zákazníků. Těch, kteří produkt už využívají, se cenové úpravy netýkají,“ dodal Pospíšil.

ČEZ upravoval některé ceníky k 1. listopadu. Změny se prý týkaly malého počtu zákazníků. „U některých sazeb šly ceny mírně nahoru v řádech jednotek procent. U některých ale naopak šly ceny zas dolů,“ řekla Soňa Holingerová z ČEZ s tím, že zdražení na faktuře je zhruba 5 procent.

Ceny porostou i dál

Koncoví zákazníci doplácejí na globální vývoj cen. „Stojí za tím především cenový nárůst emisních povolenek a růst ceny uhlí, které je stále významně zastoupeno při výrobě elektřiny v Evropě,“ vysvětlila Hana Novotná z Bohemia Energy. Ta v Ústeckém kraji dodává elektřinu zhruba do 26 tisíců domácností. Poslední růst cen není konečný. „Negativní vývoj na burzách je dlouhodobý a nepředpokládáme v nejbližší době žádné výrazné zlepšení,“ upozornila Božena Herodesová z E.ON.

Nejvíc na negativní vývoj cen proudu doplatíte, pokud máte přímotopy. „Kdo používá elektřinu pro běžnou spotřebu na svícení či standardní domácí spotřebiče, zaplatí několik desítek korun měsíčně navíc,“ uklidnila Herodesová. Vyšší ceny mají zákazníci, kteří nemají fixované ceny energie. Právě zafixování ceny na dva až tři roky dopředu ve firmách doporučují. Mnozí tak už učinili. Například v E.ON šlo o víc než 25 procent klientů.