Nehoda se stala před osmnáctou hodinou na přechodu u soudu. Na místo ihned vyrazili záchranáři.
„Příčina nehody se šetří," uvedla policejní mluvčí Jana Slámová.
Za volantem osobního auta seděla devětatřicetiletá řidička. Podle prvních informací se žena plně nevěnovala řízení.
Úterní nehoda byla první letošní vážnější, při které byli na Děčínsku sraženi chodci.
Ti se stávají obětí nehod poměrně často, jen v loňském roce zahynulo při dopravních nehodách po celém Česku 131 chodců. Výrazně zlepšit tuto tragickou bilanci by měla povinnost nosit za tmy reflexní prvky na silnicích mimo obec, kterou schválili politici.
„Člověk v tmavém oblečení je za zhoršených viditelnostních podmínek vidět přibližně na 18 metrů, pokud má reflexní prvky na sobě, může jej řidič vidět až do vzdálenosti dvou set metrů," říká severočeský dopravní expert Jan Pechout.
Přitom pro člověka v tmavém oblečení je téměř jisté, že pokud se dostane do jízdní dráhy auta, je střet prakticky nevyhnutelný. Například auto jedoucí šedesátkou urazí za jednu jedinou vteřinu necelých sedmnáct metrů, tedy prakticky celou vzdálenost, na kterou měl řidič šanci chodce v tmavém oblečení vidět.
„Reakční doba řidiče je přibližně jedna vteřina. Takže vlastně ve chvíli, kdy stihne na chodce zareagovat, dochází ke srážce," vysvětluje Jan Pechout, proč by měli lidé nosit reflexní prvky.
Podle jeho názoru by je ale neměli nosit jen mimo obec, jak nově nařizují předpisy. I ve městech je totiž řada míst, která jsou špatně osvětlená, na ta se ale povinnost nevztahuje. Takovým místem může být například v Děčíně silnice na Benešov nad Ploučnicí v okolí střední zemědělské školy v Libverdě.
Na kontrolování nové povinnosti se připravují také dopravní policisté.
„Nejdříve se ale zaměříme na preventivní akce, aby se ta informace co nejvíce dostala mezi lidi," říká šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.
V posledním únorovém týdnu tak bude možné potkat dopravní policisty na řadě frekventovaných míst, kde budou ve spolupráci s BESIPem rozdávat reflexní prvky, jako jsou pásky nebo vesty.
Nový zákon říká: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."
Lidé si mohou poradit i jinak: Pokud u sebe nebudou mít reflexní prvky, mohou na sebe ve tmě upozornit například baterkou nebo svítícím mobilem. To jim v noci může zachránit život.