Simulace dopravních situací, dokumentování crashtestů, vizualizace staveb nebo tvorba jejich na milimetr přesných trojrozměrných modelů. S tím vším pomůže děčínskému pracovišti Českého vysokého učení technického nový dron.

Špičkové zařízení stálo děčínskou fakultu přibližně sto tisíc korun. Tomu odpovídají také jeho schopnosti. Není pro něj problém udělat až 120 snímků za vteřinu nebo 4K video s velmi vysokým rozlišením.

„Toto měření umožní například zpětnou prostorovou rekonstrukci domů. To je velmi důležité při tvorbě prostorových modelů,“ vysvětlil vedoucí děčínského pracoviště dopravní fakulty ČVUT Ondřej Smíšek.

To si už vědci vyzkoušeli v praxi, mají za sebou totiž tvorbu velmi přesného trojrozměrného modelu východního nádraží. Právě tam by ostatně děčínské ČVUT v budoucnu rádo našlo zázemí i pro své dopravní laboratoře, které budou služeb nového bezpilotního letadla využívat nejčastěji.

ČVUT bude moci dron využívat i v oblastech s přímým dopadem na život lidí. Pomůže totiž k tvorbě podrobných dopravních simulací, které se používají například při plánování náročných uzavírek a objížděk, jaké aktuálně trápí řidiče v Děčíně.

„Příprava na podobně extrémní dopravní situace je nezbytná. Takto špičkové vybavení může přípravy usnadnit a urychlit,“ řekla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Na přípravě objízdných tras souvisejících se stavbou Vilsnické spojky, které od začátku roku trápí řidiče ve městě, spolupracovala děčínská radnice právě s ČVUT.

Další možné využití dronu je při crashtestech organizovaných fakultou. Oproti běžné kameře je ta zavěšená pod novým bezpilotním letadlem pětkrát rychlejší, zaznamená až 120 snímků za vteřinu. To umožňuje velmi detailně rozfázovat nárazové testy a ty pak lépe vyhodnotit.

V současné době probíhá registrace nového stroje u Úřadu pro civilní letectví, u kterého budou skládat někteří lidé z fakulty i pilotní zkoušky. S takovým dronem totiž nemůže létat kdokoli.

„Při praktické zkoušce budu muset ukázat, že se strojem dokážu manipulovat. Budu muset předvést letecké manévry nebo přistání na přesnost,“ doplnil Ondřej Smíšek, který je jedním z těch, kteří se na pilotní zkoušky chystají.
Kromě pilotování bude muset složit také zkoušky z teorie.