Příjemné překvapení čekalo v sobotu na cestující mezi Děčínem a ústeckým Střekovem. Poprvé zde vyjely nové vlakové jednotky: RegioShark, neboli Žraloci.

Je krátce před sobotním polednem a na jedné z kolejí děčínského východního nádraží stojí zbrusu nový motorák. České dráhy poprvé nasazují polské jednotky PESA. Žraloci, jak se jim krátce po představení začalo kvůli charakteristické přídi podobné žraločí tlamě přezdívat, jsou podle mnohých odborníků nejkrásnějšími současnými vlaky Českých drah.

„Vlak je vybaven GPS, takže v každém okamžiku vidíme, kde jsme a zda jedeme na čas," ukazuje instruktor Petr Perner na jeden z displejů na stanovišti strojvedoucího. Na tom se zobrazuje nejen jízdní řád příslušného spoje, ale i aktuální čas zbývající do odjezdu ze stanice. Strojvedoucí tak může během jízdy přidat nebo ubrat rychlost tak, aby přijel do stanice přesně. Ani dřív, ani později.

„A tady stačí zmáčknout jedno tlačítko a hned se přepojím na vysílačku," dodává instruktor, který školí děčínské strojvedoucí na nové vlaky.

Těch České dráhy pořídily za přibližně dvě miliardy korun více než třicet. Z toho sedm jednotek bude jezdit na Děčínsku, kde nahradí zapůjčená Desira německých drah a částečně také repasovné Regionovy. Pravidelně budou jezdit na trati mezi Děčínem a Šluknovským výběžkem a z Děčína do Bad Schandau.

„Vlak je vybaven uzavřeným systémem WC v bezbariérové úpravě, prostorem pro jízdní kola, klimatizací, audiovizuálním informačním systémem. Má moderné ergonomické sedačky a bezbariérový nástup," vyjmenovává hlavní výhody nových motoráků mluvčí drah Radka Pistoriusová. Kromě toho nechybí pod sedačkami zásuvky pro notebooky nebo na dobíjení telefonů.

Moderní interiér si pochvalovali také první cestující jedoucí z Děčína.

„Jede to krásně potichu. A kultura cestování je v takovém vlaku úplně jiná," libovala si Marie Pacáková z Děčína.

České dráhy si od nových vlaků, do kterých v posledních letech investovaly mnoho miliard, slibují, že se do vlaků opět začnou ve větším vracet cestující.