Změna by se mohla dotknout dvou linek, které zajíždějí na Děčínsko. Osobních vlaků mezi Rumburkem, Českou Lípou na lince L2 a Mladou Boleslaví a mezi Libercem a Děčínem, která je označená jako L4. Ty doposud zajišťují pro Liberecký kraj, který se na jednotné objednávce domluvil se sousedními kraji, České dráhy. V rámci snah o modernizaci a zkvalitnění vlaků se rozhodl oslovit dopravce, aby mu dali na ty dvě linky nabídky. „Rada kraje se rozhodla zintenzivnit další jednání s Die Länderbahn, která podala na určené trasy nejvýhodnější nabídku,“ uvedl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla s tím, že by na L4 mohl nový dopravce vyjet již příští rok v prosinci.

Až na výjimky jezdí na linkách L2 a L4 starší motorové vozy. České dráhy kraji sice nabídly i nasazení lepších vozů, ale jejich návrh vychází za dobu trvání smlouvy o stamiliony korun dráž.

Porážka. Varnsdorf (žlutomodré dresy) doma nestačil na Vlašim, prohrál 0:2.
FOTO: Varnsdorf doma padl. Soupeř byl přesnější, smutnil kouč Oulehla

Téměř jistá je již změna mezi Rumburkem a Mladou Boleslaví, spolu s ní chce Liberecký kraj řešit i spojení mezi Libercem a Děčínem. „Na této trase sice platí nová desetiletá smlouva, ale od počátku objednatelé nejsou příliš spokojeni s poměrem mezi cenou a kvalitou, a do smlouvy si proto vyhradili možnost dvouleté výpovědi. V minulých letech se nepodařilo s Českými drahami dojednat plné nasazení žádaných vozidel moderní nízkopodlažní konstrukce s dobrou dynamikou jízdy. České dráhy takových souprav neměly dostatek, a proto dosud na asi třetině výkonů jezdí vlaky starší,“ uvedl liberecký náměstek pro dopravu Jan Sviták.

V současnosti jezdí na soutěžených linkách České dráhy často se starými, mírně modernizovanými motoráky, případně s Regionovami, což jsou repasované legendární motoráky řady 810. Oproti tomu Länderhbahn nabídly motorové jednotky Siemens Desiro, které cestující z Děčínska mohou znát například z cest mezi Děčínem, Bad Schandau a Rumburkem. Přestože se nejedná o nové vlaky, jsou vybavené klimatizací a jsou nízkopodlažní.

Turisté brali Růženku i Jetřichovice útokem.
OBRAZEM: Turisté brali Růženku i Jetřichovice útokem

Kromě zvýšení kvality jsou právě peníze jedním z důvodů změn na železnici. „Kraje budou muset kvůli velkému propadu v příjmech řešit také výdaje. A toto je jedna z cest, jak ušetřit. V brzké době budeme muset stejnou záležitost řešit také v Ústeckém kraji, kde půjde o několik tratí,“ řekl končící ústecký náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Pokud by se Liberecký kraj skutečně rozhodl vyměnit dopravce i na osobních vlacích mezi Libercem a Děčínem, přestaly by mezi těmito dvěma města České dráhy jezdit úplně. Od letošního podzimu je totiž má nahradit na rychlíkových spojích Arriva, jejíž nabídku jako nejvýhodnější vybralo ministerstvo dopravy.