První zatěžkávací zkouška pro nový systém linkové autobusové dopravy nedopadla příliš dobře. Autobusy jezdily především na Děčínsku i s dvacetiminutovým zpožděním, některé děti nestihly ráno dorazit včas do školy. Lidé byli naštvaní také kvůli chybějícím jízdním řádům.
Od rána jezdily autobusy pozdě
Zpožděné jezdily autobusy již po změně dopravců a linek na Nový rok. Vše ale vyvrcholilo v pondělí, kdy většina lidí poprvé v letošním roce zamířila do práce a děti do škol.
„Ráno do školy do Benešova děti ani neodjely. Autobus prostě nedorazil," postěžovala si na facebooku Děčínského deníku Michaela Ryšková.
Podobné zkušenosti mají cestující s novým dopravním systémem i na ostatních místech Děčínska.
„Dnes ráno po sedmé hodině nejel jeden spoj z linky Janov/Labská Stráň. Bohužel děti netušily, kterým spojem jedou. Prostě jel jen jeden autobus totálně našvihanej. Ten, kdo chtěl nastoupit blíže k Děčínu, měl smůlu," přidává se uživatelka sociální sítě pod přezdívkou Lucka Luckovatá.
Stejná situace byla ráno také na druhém konci stejné linky, tedy v Jílovém. Ještě odpoledne jezdily linkové autobusy běžně s deseti až patnáctiminutovým zpožděním.
„Ráno v 7.11 z Jílového do Děčína měl bus zpoždění 25 minut! Děti tam tvrdly půl hodiny v tom „parádním" počasí a pak přijely tři autobusy najednou," rozčiluje se na facebooku Děčínského deníku Andrea Ertlová – Belásová.
Za většinou zpoždění pravděpodobně stál nový odbavovací systém, se kterým se doposud řidiči nesžili. Navíc je možné si kupovat v autobusech také časové jízdenky, což může především na vytížených linkách v okolí velkých měst dělat problémy. Stačí totiž několik takových cestujících a zpoždění naskakuje poměrně rychle.
„Absolutně nechápu, proč se dají kupovat měsíční jízdenky v autobuse. Řidiči to neumí, přijdou takhle tři lidi a 15 minut zpoždění je na světě. Jo, a v některých busech nefungují čipy, takže čipová karta vám je k ničemu, protože prostě nepípá," řekla Blanka Růžičková.
Krajský úřad o problémech s přesností odjezdů jednotlivých spojů ví.
„Situaci monitorujeme a každý obdržený podnět prověřujeme. Faktem je, že někteří řidiči neumí zatím příliš obsluhovat odbavovací strojky a odbavení se protahuje. Někteří cestující se také ještě nenaučili využívat předplatné jízdné, jehož používáním nejen ušetří, ale odbavení se tím zrychlí," říká mluvčí krajského úřadu Lucie Dosedělová.
Zastávky bez jízdních řádů
Dalším problémem, především v Děčíně, jsou nevylepené jízdní řády. Lidé tak nevědí, kdy jejich spoj pojede. A v případě centrální zastávky v levobřežní části ani odkud. V okolí hlavního nádraží je totiž několik odjezdových míst.
„Zastávky jsou neoznačené, stoupnout si na nějakou je vlastně taková ruská ruleta – zastaví mi nebo přejede?" uvedla Michaela Jílková z Jílového.
„Za vzniklou situaci se cestujícím omlouváme, i když jsme ji nezavinili, poškozuje nás nový krajský systém dopravy. Věříme, že se tento stav podaří rychle napravit. Dopravní podnik Děčín zatím nedovolil dopravci BusLine využít jeho označníky. O situaci budeme dál jednat s děčínskou primátorkou, protože jednání s dopravním podnikem zatím nevedla bohužel k výsledku," vysvětluje mluvčí kraje.
Podle zjištění Děčínského deníku se ale nejedná jen o problém samotného Děčína, ale i některých ostatních měst a obcí. Například v Ludvíkovicích měly být na některých zastávkách pouze dopolední, na dalších odpolední jízdní řády.