Cyklisté kličkující mezi auty, nervózní troubení řidičů. Tak to mnohdy vypadá na oblíbené cyklostezce mezi Děčínem a státní hranicí s Německem u Dolního Žlebu. Část cyklostezky totiž vede po úzké silnici, kde mají problém se vyhnout dvě protijedoucí auta. Dochází tu tak k nebezpečným okamžikům.
Cyklostezky vinoucí se údolími řek jsou jedním z největších lákadel, na které turisty lákají místní samosprávy. Ať již kraj nebo přímo Děčín. Podle lidí žijících v Dolním Žlebu podél Labské cyklostezky, po které ročně projedou desítky tisíc cyklistů a bruslařů, chybí dostatečná infrastruktura.
Nebezpečí
Cyklisté se musí totiž navzájem s řidiči vyhýbat na úzké silnici, která od počátku 90. let spojuje Dolní Žleb s centrem Děčína.
„Za krátkých sedm let, co zde bydlíme, vnímám nárůst počtu cyklistů na této silnici. Dochází zde k poměrně častým střetům mezi cyklisty nebo bruslaři a řidiči. Naštěstí zatím jen slovním," říká Pavel Randák z Dolního Žlebu.
Ten vidí jako nejproblematičtější úsek právě z Dolního Žlebu do nedaleké Čertovy Vody, kde vede cyklostezka po silnici. Problémy nastávají především tehdy, pokud po stezce jede větší skupina cyklistů.
„Nejedná se mi o vyhnání cyklistů z cyklotrasy, kteří mají na cestu stejné právo jako auta, ale jde mi především o reklamu, která jich sem bez potřebné infrastruktury žene čím dál tím víc. Reklamní kampaně vedou jak soukromé subjekty, tak veřejné instituce jako děčínský magistrát nebo krajský úřad," dodává Randák s tím, že bez potřebné infrastruktury je tato lokalita pro takový nápor turistů nevhodná.
Nejsou peníze
Řešením by tak mohlo být například rozšíření silnice. Jenže toho se místní ani turisté v dohledné době zřejmě jen tak nedočkají.
„V současné době město neuvažuje o rozšíření této komunikace, protože by bylo technicky i finančně náročné. Z jedné strany je řeka Labe, část úseku je také u tělesa dráhy," říká Romana Silvarová z kanceláře děčínského primátora Františka Pelanta.
Navíc úsek mezi Čertovou vodou a Dolním Žlebem není klasickou cyklostezkou, ale cyklotrasou.
„Na té platí zákon o provozu na pozemních komunikacích. Je nutné, aby všichni účastníci provozu byli vůči sobě ohleduplní a pohybovali se zde opatrně," dodává Silvarová.
Město se snaží snížit počet aut projíždějících po stezce permanentkami na přívoz v Dolním Žlebu. Ten je ale závislý na hladině řeky a pokud je příliš nízká, nemůže jezdit. To se stává pravidelně několikrát do roka.
Labská cyklostezka patří k těm nejoblíbenějším na obou stranách hranice. Od roku 2013 má Ústecký kraj, který její budování na českém území financoval, přesná čísla o pohybu návštěvníků na této cyklostezce.
Během loňského roku nechal ústecký krajský úřad nainstalovat na Labskou cyklostezku tři sčítače. Jeden z nich je v Děčíně v Křešicích. Od dubna do konce roku kolem něj prošlo 79 247 lidí, z toho přibližně čtvrtina připadla na pěší. Proti vodě jich prošlo 9 674, po proudu Labe pak 10 487.
Celkem zaznamenaly tři sčítače Labské cyklostezky v Ústeckém kraji přibližně 185 tisíc průchodů.
Sčítač je umístěn v uzamykatelném kovovém sloupku s dřevěným krytem. Pomocí pyroelektrického čidla, které snímá tepelné záření lidského těla, jsou sčítáni všichni, kdo kolem projdou či projedou. Sčítání probíhá naprosto anonymně.
Před tímto sloupkem je v povrchu stezky zabudována indukční smyčka, která umožňuje prostřednictvím elektromagnetických impulzů rozlišit cyklisty od pěších a bruslařů.