Uvolněné kameny ve zdi, vymleté chodníky, vylámaný asfalt nebo vyboulené zdi. Více než 350 let stará Dlouhá jízda je řadu let ve velmi špatném stavu. Před časem bylo dokonce nutné její část podepřít a sanovat, protože hrozilo její zřícení. Nyní se dočká dlouho plánované rekonstrukce.
„Je to poměrně významná zakázka za přibližně 100 milionů korun. Začne se během srpna, hotovo pak musí být nejpozději v prosinci 2025. I kvůli čerpání dotace, která pokrývá drtivou většinu nákladů,“ uvedl náměstek děčínského primátora pro rozvoj Ondřej Smíšek.Po skončení rekonstrukce uvidí návštěvníci změny už při vstupu do Dlouhé jízdy. Dojde totiž na přestěhování kapličky na středový sloup, kde historicky byla.
Nový bude také povrch Dlouhé jízdy, který nyní tvoří asfalt. Po skončení oprav jej bude tvořit probarvený beton připomínající svou barvou mlat. Právě ten na přístupové cestě na zámek historicky byl. „Budou se opravovat zdi, to znamená přespárování, doplnění kameniva a oprava horní koruny. Rekonstruovat se budou chodníky a odtokové kanály z valounů. Součástí toho je i sanace oblouků, které zřejmě zasahují až pod Dlouhou jízdu a zasakuje tam voda,“ vyjmenovává ředitelka zámku Miroslava Poskočilová, co vše bude na unikátní cestě potřeba opravit.
Původně se uvažovalo o tom, že po dobu rekonstrukce bude Dlouhá jízda pro návštěvníky uzavřená a návštěvníci budou muset chodit přes jižní zahrady. Po jednání, které se uskutečnilo v pondělí 7. srpna, bude pravděpodobně možné i nadále chodit Dlouhou jízdou.
Změny čekají také Růžovou zahradu
Odborníci se pustí v následujících dvou letech také do Růžové zahrady, která patří k nejcennějším památkám ve městě. Ta prošla naposledy rekonstrukcí v 60. letech minulého století, kdy získala současnou podobu. Po nyní zahajované rekonstrukci by měla získat zpět svou barokní tvář.
Fotogalerie: Z děčínského zámku.
Hlavní prostranství zahrady tak bude v jedné úrovni, nikoliv v několika jako doposud. „Sala terrena se bude vracet do barokní podoby. Obnovíme fresku, snížíme podlahu, dodáme osvětlení. Zmizí také schod vedoucí z Dlouhé jízdy do Růžové zahrady,“ přibližuje práce v zahradním pavilonu Poskočilová. V samotné zahradě pak bude řada vodních prvků, jako jsou kašny, pítko nebo napojení sochy Neptuna.
Dlouhá jízda
Významným a v české barokní architektuře výjimečným prvkem se stala Dlouhá jízda – 292 metrů dlouhá a deset metrů široká ulice sevřená sedm metrů vysokými zdmi zdobenými slepými arkádami. Dokončena byla v roce 1672, kdy se stala hlavní přístupovou cestou, která spojovala zámek s městem.