Co je to digitální nomádství a jak se dá pracovat odkudkoliv na světě? Které země hrají nomádům do karet a jak dnešní generace vnímá pojem domov? O tom se rozpovídal cestovatel Martin Rosulek původem z Děčína, který se rozhodl vyměnit jistotu stálé kanceláře za každodenní dobrodružství ve velkém světě.

Martine, vy sám sebe označujete za digitálního nomáda. Co si pod tím mám představit?

Všeobecně vnímaný základ digitálního nomádství je spojení práce na dálku a cestování. Určitě to hodně spočívá v rozšiřování svobody, nomádi nechtěli zůstávat v kancelářích a v zaměstnání. Většinou se proto jedná o freelancery a podnikatele, ale dnes se takto živí i běžní zaměstnanci. To je sice trochu složitější sladit se se zaměstnavatelem, ale jde to. Nomád musí řešit, kam jede, aby tam bylo připojení k internetu, ale dnes už to posouváme do činností, které lze dělat offline a pak je odeslat, až člověk na tom připojení bude.

Proč jste se rozhodl vzdát se té jistoty a vyjet do světa pracovat tímhle způsobem?

Mě začalo vadit to, že mě práce mohla ukotvit na jednom místě. Cítil jsem ČR i Evropu jako bublinu a měl jsem velkou touhu cestovat, zejména po tom, co jsem navštívil Austrálii a jihovýchodní Asii a ta touha poznávat svět se ještě zvětšila. Chtěl jsem si proto uzpůsobit život tak, abych toho na naší planetě mohl objevit co nejvíc.

Jak dlouho už objevujete svět jako digitální nomád?

Od roku 2011, kdy jsem byl poprvé v té Austrálii. Tam se to sice mísilo i s prací přímo na místě, ale už jsem v té době rozjížděl nějaké webové projekty. Ono ale není úplně jednoduché vydělávat české „kačky“ v drahé Austrálii, takže tam jsem spíš čerpal zkušenosti a informace a postupně jsem svou práci posouval dál a dál.

A co konkrétně digitální nomád může dělat? Jaká je vaše profese?

No, to je těžké. Asi se to úplně nedá říci nějakým konkrétním názvem, ale mě se v této souvislosti zalíbil výraz „multipotenciální jedinec“. Těch věcí, co dělám, je strašně moc. Začínal jsem s copywritingem, pak jsem se věnoval online marketingu a reklamě a také affiliate marketingu. No a teď také vytvářím vlastní produkty, například e-booky, weby, dělám i přednášky a podobně.

Chcete si přečíst víc? Celý rozhovor najdete v Týdeníku Děčínsko, který si ještě stále můžete koupit na stáncích. Další čerstvé číslo s novými tématy vyjde zase ve středu.

Autor: Eliška Střelková