První zmínka o Dolním Žlebu pochází z 16. století, v průběhu času se z něj stala významná pohraniční vesnice. Byla zde pošta, celnice nebo později i četnická stanice. Významnou roli v rozvoji Dolního Žlebu hrálo vybudování trati Děčín - Drážďany, která prochází mezi řekou a samotnou obcí.

Zdroj: DeníkS postupným rozvojem turistiky do Žlebu mířili nejen obchodníci mířící do místní knoflíkárny nebo továrny na masti, ale také první návštěvníci.

Historie samostatného Dolního Žlebu skončila v roce 1980, kdy byl v rámci velkého slučování obcí začleněn pod Děčín, který je vzdálen téměř deset kilometrů proti proudu řeky. Ještě dlouho poté si ale Žleb udržel jeden český unikát. Byl totiž jedinou obcí, kam nevedla běžná silnice. Dostupný byl totiž pouze přívozem, vlakem nebo velmi obtížně sjízdnou silnicí z Maxiček.