O půlmiliardovou krajskou zakázku svádí v těchto dnech boj autobusoví dopravci. Ústecký krajský úřad se totiž rozhodl vypsat veřejnou zakázku na linkovou dopravu v jižní části okresu Děčín. Za deset let trvání smlouvy by měl vítěz soutěže získat nanejvýš 459 milionů korun bez daně.

„Předběžný předpokládaný rozsah zakázky pro Děčínsko je 1 350 000 kilometrů za rok," říká mluvčí krajského úřadu Magdaléna Hanáčková.

A to je pro dopravce zajímavé. Vítězný dopravce by měl na linky v Děčíně a okolí nastoupit nejpozději na začátku roku 2015. Při zpracování zadávací dokumentace počítali krajští úředníci s maximální cenou za kilometr 32 korun; dnes jezdí děčínský dopravní podnik o několik korun dráž.

„O zakázku zájem máme,
a tudíž se tendru zúčastníme," uvedl ředitel Dopravního podniku města Děčín (DPMD) Bohumil Bárta.

O tom, zda bude DPMD cestující na Děčínsku vozit i dalších deset let, by mělo být jasno v následujících měsících.

„Rozhodujícím faktorem je ekonomická výhodnost nabídky, jejíž významnou složkou bude cena dopravního výkonu," vysvětluje Hanáčková.

Kromě Děčínska vyhlásil kraj tendr na dopravce na Mostecku a na Podbořansku. Obě tyto zakázky jsou ale menší, ani jedna nepřesahuje 300 milionů korun.

Případného vítěze krajského tendru čekají nemalé investice.

„V rámci zakázky zadavatel specifikoval řadu podmínek, 
z nichž pro cestující bude atraktivní zejména fakt, že dopravce musí zajistit dopravu novými nízkopodlažními a klimatizovanými vozy, vybavenými moderním odbavovacím a informačním systémem," vysvětluje mluvčí krajského úřadu Magdaléna Hanáčková.

Doposud museli dopravci využívat autobusy staré nanejvýš osm let. Na většině linek děčínský dopravní podnik nasazuje mercedesy, kterým jsou v průměru čtyři roky. To se ale nyní bude muset změnit.

„Se současnými vozy nebude možné přejít do tohoto výběrového řízení," potvrzuje nemožnost nasazení jen pár 
let starých autobusů krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Všechny krajské autobusy budou mít jednotný vzhled, budou zelené.

Vítěz tendru bude muset nakoupit přibližně dvě desítky nových autobusů. Ty přitom stojí okolo čtyř milionů korun bez daně z přidané hodnoty. V případě nákupu kloubových autobusů se pak ceny pohybují na více než dvojnásobku.

Ústecký kraj začal před časem hledat nové autobusové dopravce kromě Děčínska 
a Šluknovska i pro dolní Poohří a Chomutovsko. Noví dopravci budou v kraji působit od ledna 2015, smlouva má platit deset let. O zahájení zadávacího řízení na zakázku rozhodla ve středu rada kraje.

Na Šluknovsku by měl vítěz soutěže ročně najet 1,75 milionu kilometrů, což v rozsahu deseti let představuje 558 milionů korun. V dolním Poohří bude zakázka ročně představovat více než 2,1 milionu kilometrů, za deset let provozu tu kraj dopravci zaplatí 674,8 milionu korun.

Na Chomutovsku se ročně počítá s 865 000 najetých kilometrů, za deset let za to kraj vydá skoro 277 milionů korun. Tato čísla jsou ale předběžná.