„Je to první významnější zakázka od loňského léta, kdy v děčínských docích skončila výroba a došlo k propuštění většiny z tehdejších 180 zaměstnanců,“ připomněl Petr Duda, předseda představenstva akciové společnosti České loděnice. Existenční potíže, které hrozily úplným krachem, se firmě podařilo zažehnat fúzí s nizozemským koncernem VeKa.

Děčínští loďaři mají za každou z obou lodí dostat okolo tří milionů eur, tedy v přepočtu přes sedmdesát milionů korun. Oproti předchozí produkci to bude podstatně větší finanční přínos. Dříve totiž křešická loděnice vyráběla pouze takzvaná kaska, tedy jen holé trupy.

„Na hrubých stavbách lodí je minimální marže. Proto se chceme zaměřovat na kompletnější dodávky, zákazník bude přebírat lodě hotové asi tak ze šedesáti procent. Na prvních dvou plavidlech pro nizozemského odběratele si budeme moci prověřit naše možnosti a schopnosti. Pak se můžeme pustit i do náročnějších zakázek,“ vysvětlil Petr Duda.

Od toho, jak se podaří zvládnout první stavby nových lodí, se budou odvíjet i možnosti přijímání dalších pracovníků. Zatím České loděnice v děčínském sídle společnosti a v mělnických docích zaměstnávají asi čtyři desítky lidí. Dosud se podíleli na opravách několika lodí. Vývoj zaměstnanosti k někdejšímu počtu skoro dvou stovek pracovníků ale s největší pravděpodobností určitě směřovat nebude.

„Očekáváme, že někteří z bývalých zaměstnanců se do křešické loděnice vrátí, protože zkušené odborníky v dělnických profesích budeme potřebovat. Jde zejména o svářeče, zámečníky a další řemesla,“ uvedl šéf představenstva firmy.

Na počátku letošního roku uskutečněný vstup nizozemské společnosti do Českých loděnic nepředstavuje jen potřebnou finanční injekci, ale i vložení know-how a dalším významným přínosem mají být zejména lukrativnější zakázky. Ty děčínským stavitelům plavidel chyběly. V uplynulých dvou letech nezískali jedinou novou smlouvu. Teď jednání směřují i k dalším kontraktům. Nadějně vypadá možnost získání zakázky na stavbu jednoho až dvou stodesetimetrových tankerů i sto metrů dlouhé osobní lodě. Ta by mohla přepravovat výletníky na Rýně.

Výhodné polohy Děčína na labské vodní cestě chtěla pro stavbu plavidel před časem využít i firma Hudong-Zhongua Shipbuilding z čínské Šanghaje. Ta v roce 2006 mimo jiné slibovala vložit do děčínských doků během čtyř let jednu miliardu a tři sta milionů korun s plánovanou produkcí více než padesát plavidel ročně. Loděnice podle představ čínského investora měla zaměstnávat až čtrnáct set lidí. Ze všech těchto záměrů, kvůli jejichž prezentaci do Děčína dorazil i premiér tehdejší sociálně demokratické vlády Jiří Paroubek, ale nakonec sešlo.