Ceny jízdného se v Děčíně změní po více než dvou letech, naposledy dopravní podnik zvedl ceny v polovině roku 2021. Nově zaplatí cestující platící hotově 24 korun, doposud byla jízdenka o dvě koruny levnější. Dvě koruny si připlatí také ti, kteří hradí jízdné prostřednictvím čipové nebo platební karty. Od září by měli zaplatit rovnou dvacetikorunu. Nové ceny ještě musí schválit zastupitelstvo, to se na svém jednání sejde na konci června. „Správně bychom měli podle výpočtového vzorce integrované dopravy zdražit na 25 korun, to by byl velký skok. Podařilo se nám vyjednat s Ústeckým krajem kompromisní zvýšení jízdného,“ uvedl děčínský primátor Jiří Anděl.

Dražší budou také časové jízdenky. Například měsíční kupon pro dospělého nyní vyjde na 541 korun, od září bude stát 600 korun. Přesně o tisíc korun více bude stát čtvrtletní jízdenka, za kterou cestující nyní platí 1431 korun. Zvyšování cen se nevyhne ani jednodenní jízdence, která podraží z 66 na 76 korun. U této jízdenky ale čeká cestující krom vyšší ceny ještě další nepříjemné překvapení. Zatímco nyní platí 24 hodin od zakoupení, od září skončí její platnost ve 4 hodiny ráno bez ohledu na to, v kolik si ji cestující předchozí den pořídil. Sníží se tím tak výrazně její atraktivita.

Ceny jízdného sice stanovují zastupitelé, ale musí se řídit smlouvou s Ústeckým krajem. Ten zdražil jízdné od Nového roku o 23 procent, Děčín zdražuje přibližně o deset. „Zvýšit jízdné jsme museli. Pokud bychom to neudělali, znamenalo by to přepočet vzorce, na základě kterého dostáváme od kraje příspěvek na kompenzaci veřejné autobusové dopravy,“ vysvětluje primátor.

Děčín není prvním městem v Ústeckém kraji, které letos zvedlo jízdné v městské dopravě. Již od začátku ledna je dražší například v Chomutově a Jirkově, které provozují společný dopravní podnik. Cena hodinové jízdenky vzrostla z 22 na 25 korun, při platbě z elektronické peněženky pasažér hradí namísto dosavadních 19 korun 21 korun. O zdražení rozhodli radní. “Tomuto výrazu se ale bráním. Nejedná se o zdražování, je to valorizace,” poznamenal na začátku roku primátor Chomutova Marek Hrabáč. “Cena energií a vstupů je bohužel vysoká,” vysvětlil důvody navýšení.

Děčínský dopravní podnik čekají také další změny. Nedávno bylo vyhlášeno výběrové řízení na ředitele společnosti, to by mělo být dokončeno do měsíce. „Součástí výběrového řízení je také předložení konceptu rozvoje dopravy ve městě. My máme jasné požadavky na její fungování. Přesto jsme otevření jednání o tom, kde spoj přidat nebo kde zrušit zastávku, na které téměř nikdo nenastupuje,“ uvedl primátor Anděl.

Nové vedení města, které bylo zvolené před necelým měsícem, pravděpodobně čeká také obměna představenstva a dozorčí rady dopravního podniku. V těch totiž doposud zasedají nominanti SPD, dnes již bývalého koaličního partnera ANO. Představenstvu šéfuje Miroslav Šefara, který se v posledních měsících ale s SPD rozešel, a v dozorčí radě zasedá za SPD Radek Dvořák.