V úvahách o vybudování Národního železničního muzea i nadále figuruje Děčín. Zvláště poté, kdy pražští radní letos v létě rozhodli o změně územního plánu a otevřeli cestu ke zrušení Masarykova nádraží. Mělo být sídlem expozic historie železnice, ale nejspíš tamní areál ustoupí nové zástavbě.

„Dlouhodobý záměr zřízení expozice vůbec nestojí a nepadá s pražskou Masaryčkou. Vlakové nádraží Děčín–východ je důstojnou variantou, se kterou v roce 2006 přišlo samo Národní technické muzeum. V Děčíně našla tato myšlenka okamžitě příznivý ohlas,“ poznamenal Vlastimil Pažourek ze sdružení Iniciativa pro děčínský zámek.

Historie i zázemí hovoří pro Děčín

Důvodů, proč by železniční muzeum mělo být právě v Děčíně, je hned celá řada. Potřebné zázemí nabízí architektonicky a památkově zcela mimořádná novorenesanční budova postavená v období let 1873–74. Jsou k dispozici také kolejiště a další potřebné budovy, které České dráhy začaly uvolňovat už před dvěma roky právě kvůli plánu zřídit tam muzeum.

„Děčín v minulosti byl a stále zůstává jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů v zemi díky železnici a také labské vodní cestě. První stanicí na českém území na trati z Drážďan do Prahy, která přivedla v roce 1851 vlakovou dopravu na dnešní pražské Masarykovo nádraží ve směru ze Saska, byly Podmokly, tedy dnešní děčínské hlavní nádraží,“ připomněl významný historický mezník děčínský archivář Jan Němec.

Rozhodnout musí ministerstvo

Na projekt vybudování železničního muzea v Praze ministerstvo kultury vyčlenilo dvě stě milionů korun. I když definitivní verdikt o tom, kde historická expozice nakonec bude sídlit nepadlo, ministr kultury Václav Jehlička při nedávné návštěvě regionu dal Děčínu novou naději.

„Už dříve vedení našeho města vyjádřilo jednoznačnou podporu expozici železniční historie. Areál východního nádraží docela dobře znám a myslím, že by to pro muzeum bylo to nejlepší možné zázemí,“ tvrdil děčínský primátor Vladislav Raška. Děčín nabízí propojení historie a současnosti železnice a lodní dopravy, v jeho prospěch hovoří vzdělávacími ústavy včetně pracoviště dopravní fakulty ČVUT.

Nemusí být všechno v Praze

Děčín má pro expozici ideální polohu. Vlak jede do Prahy osmdesát, do Drážďan 50 minut. Železniční muzeum může navázat na další zdejší významné turistické cíle jako je například národní park České Švýcarsko. „Myslím, že na rozdíl od bohaté Prahy bylo by možné na zřízení muzea v Děčíně čerpat finanční prostředky z evropských zdrojů. Neexistuje příliš mnoho rozumných a obhajitelných důvodů, proč by železniční muzeum mělo být v Praze a ne v Děčíně,“ uvedl archivář Otto Chmelík. Připomněl , že Iniciativa pro děčínský zámek na podporu vytvoření muzea vydala publikaci Děčín – železniční křižovatka českého severu.

Pokud by se podařilo záměr na vytvoření historické expozice dotáhnout do úspěšného konce, uvítali by to i členové Spolku železniční nostalgie. „Je to jedinečná šance, jak přiblížit lidem vývoj téhle dopravy od minulosti po dnešek,“ tvrdil člen spolku Josef Neuberger.