„Ještě v těchto dnech sem auta navážela ocelové pláty. Vidíte, jsou všude kolem. Celkem asi tisícovka tun. Materiál si zákazník přál z Polska, konstrukční profily jsou od italského dodavatele. A teď už se naplno rozebíhá řezání jednotlivých dílů pro stavbu dna,“ vysvětlil výrobní ředitel společnosti Ivan Troutnar.
Je jedním z mála českých odborníků, kteří mají se stavbou lodí celoživotní zkušenosti a zůstali věrni svému oboru. Konkurence v něm je velká, uspěje jen kvalita. Potřebné know-how mohou České loděnice využít díky fúzi s nizozemským koncernem VeKa. Má v nově vytvořené společnosti padesátiprocentní podíl a jeho loděnice v Nizozemsku se budou podílet na dostavbě plavidel, která nemohou vyplouvat ke svým zákazníkům z Děčíně úplně zkompletovaná.
„Bude to pořádný kolos. Dlouhý sice jen devadesát metrů, ale široký skoro patnáct. Uveze náklad o celkové hmotnosti více než čtyři tisíce tun. Plavidlo můžeme postavit jen do výšky deseti metrů a patnácti centimetrů. A to kvůli proplutí pod mosty v saských Drážďanech. Mezi mostní konstrukcí a horní částí novostavby bude mezera jen sedmdesát centimetrů,“ vysvětlil výrobní ředitel. Dodal, že po dokompletování v Nizozemsku bude plavidlo určené na přepravu kontejnerů po moři výrazně přesahovat výšku deseti metrů.
V děčínské loděnici před jejím krachem pracovalo skoro 190 lidí. Prakticky všichni z nich dostali v roce 2009 výpověď. Na své původní pracoviště se vrátili či podle potřeby vrátí jen někteří z nich. Společnost Nova České loděnice bude v Křešicích a na mělnické loděnici zaměstnávat asi pětatřicet až čtyřicet stálých pracovníků.
„Pro jednotlivé fáze výroby jich více nepotřebujeme. Mnohé odborné a jinak specifické práce si necháme dělat dodavatelsky. Nebudeme třeba zaměstnávat partu natěračů, když bychom je nedokázali celoročně efektivně využít. A to platí i v případě dalších oborů. Je to model, který funguje běžně ve světě a který chceme kvůli efektivitě produkce praktikovat i my,“ zdůraznil generální ředitel společnosti Nova České loděnice Petr Duda.
Postupně chtějí v Křešicích zavádět i další obory kovovýroby, kterou by se mohlo efektivně využít technické zázemí loděnice. V budoucnu by to mohly být mostní konstrukce a silniční konstrukce nejen pro stavby v tuzemsku, ale i ve Švédsku a dalších zemích.