Další krok k proměně rozsáhlého nákladního nádraží učinil Děčín společně s krajem a Správou železniční dopravní cesty tento týden, když podepsaly společné memorandum. Radnice tak může začít s přípravami výběrového řízení na vypracování studie na využití nádraží.

„Předpokládaný příjem nabídek je červenec až začátek září 2019,“ uvedl mluvčí děčínského magistrátu Luděk Stínil. Při výběru by měla hlavní roli hrát kvalita týmů a jejich portfolio, cena by měla mít v konečném hodnocení menšinovou váhu. Studie by měla vyjít nanejvýš na 2,3 milionu korun a Děčín požádal na její vyhotovení o dotaci. Východní nádraží totiž bylo zařazené jako celek do vládního programu Restart určeného na obnovu strukturálně postižených regionů.

„Studie například navrhne funkční řešení území, budou pojmenováni klíčoví aktéři, vazby na financování nebo navržen harmonogram jednotlivých kroků,“ uvedl náměstek děčínského primátora Jiří Anděl. Studie by podle něj měla posloužit jako podklad pro žádost o dotaci na samotnou přestavbu dotčeného území.

Průmyslová zóna

Děčínské strojírenské podniky se snaží o vznik průmyslové zóny řadu let. „Snažili jsme se vedení města vysvětlit, a dnes jednáme už se čtvrtým primátorem, že normální město potřebuje průmyslovou zónu, protože úbytek obyvatelstva se nedá řešit jinak než pracovními příležitostmi,“ popsal Zdeněk Machala, který byl za firmu Chart Ferox u jednání o proměně východního nádraží od samého počátku. Podle jeho slov dnes nadnárodní firma dlouhodobě plánuje, kde si zařídit pobočku. „Většinou jsou to rychlá rozhodnutí a většinou musí být připraven vhodný pozemek. Jinak půjdou někam jinam,“ vysvětlil Machala.

Žáci Máchovky na Olympiádě škol v aquaparku.
Děčínská Máchovka bodovala na Olympiádě základních škol. Vyhrála 22 medailí

Největší část stávajícího nádraží by po přestavbě měla zabrat právě nová průmyslová zóna. Ve druhé části by bylo zmenšené kolejiště a třetí část oblasti rozlohou odpovídající centrální části Děčína by pak mohla sloužit pro služby, obchod, lehkou výrobu nebo jako zázemí pro průmyslovou zónu.

O historickou budovu východního nádraží pak má zájem České vysoké učení technické, které by sem rádo přesunulo děčínské pracoviště dopravní fakulty. Kromě přednáškových sálů nebo kolejí by zde pak mohly vzniknout také specializované dopravní laboratoře nebo výukové simulátory pro strojvedoucí. O tom, zda se správce železniční infrastruktury do redukce nákladního nádraží opravdu pustí, by mělo být jasno během několika měsíců.

Sanitka. Ilustrační snímek.
V Dolním Oldřichově srazilo nákladní auto dítě na bruslích