Kudy, jak a čím jezdí lidé do práce, školy nebo za zábavou, se rozhodl zjistit děčínský magistrát. Má mu to pomoci s plánováním dopravy. Jedním z cílů tohoto snažení má být také snížení tranzitní dopravy, která zatěžuje velkou část města. Dokument, který vznikne, má určovat způsob řešení dopravy v Děčíně až do roku 2050.

Hustota dopravy trápí město především ve špičce a během nejrůznějších staveb a oprav. „Neustále slyšíme o chytrých řešeních. Doprava je jedním z klíčových atributů chytrého města a je velkým ukazatelem spokojenosti občanů. Pokud se totiž bude lidem dobře a bezpečně cestovat, bude jejich den výrazně příjemnější,“ připomněla děčínská primátorka Marie Blažková.

Lidé si velmi často stěžují například na to, že se po Děčíně jen těžko jezdí bezpečně na kole. Jsou zde totiž jen turistické cyklostezky, ty městské chybí.

„Když jedu přes město, mám často dvě možnosti. Riskovat na silnici plné aut, anebo jet po chodníku. A ani jedno není dobře,“ přiblížil jeden z dopravních problémů Děčíňan Pavel, který k pohybu po městě využívá téměř výhradně bicykl.

Lidi žijící podél silnice na Teplice a Liberec zase trápí tisíce aut, které v každém směru projedou, přičemž z velké části jde o těžké kamiony.

Aby bylo možné dopravu ve městě usměrňovat, potřebuje magistrát shromáždit dostatek dat. Ta chce získat přímo od lidí žijících v Děčíně, a to prostřednictvím dotazníku.

Dotazník mohou lidé vyplnit na webových stránkách magistrátu. „Zajímá nás, jak se lidé přepravují. Potřebujeme dobře zmapovat současnou situaci, abychom mohli společně s odborníky pracovat na změnách, které povedou ke zlepšení nynějšího stavu,“ vysvětlila Marie Blažková.

Radnice se ale nebude spoléhat jen na odpovědi od těch, kteří vyplní internetový dotazník.

„Do domácností budou chodit pracovníci agentury NMS Market Research, kteří budou provádět průzkum. Z toho pak budou vycházet odborníci při sestavování plánu udržitelné městské mobility,“ uvedla mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Kromě veřejnosti se do tvorby plánu zapojí také společnosti působící ve městě nebo samosprávné i státní úřady.

I FIRMY MOHOU PŘISPĚT

Přestože dopravu v Děčíně nejvíce ovlivňuje tranzit, mohou do ní především lokálně zasáhnout například spediční firmy, které v Děčíně působí, nebo továrny, jež musí dovážet materiál a odvážet své výrobky.

Úřady pak dopravu ovlivňují třeba v podobě nejrůznějších dopravních staveb nebo dopravního značení, které tok dopravy usměrňuje.

Tvorba plánu je součástí projektu, na který se Děčínu podařilo získat evropskou dotaci. Dohromady za projekt zaplatí téměř 4,25 milionu korun, z městského rozpočtu půjde letos a v příštích dvou letech 730 tisíc korun.